Kolej w Polsce i Europie

Linie lotnicze, autokary, rejsy, podróże pociągiem oraz samochodem.

Moderatorzy: Comen, gar

Regulamin forum
Ogłoszenia komercyjne/reklamy - odpłatne.
Kontakt: admin@turystycznie-forum.pl
Awatar użytkownika
dinksiarz
Fotograf
Posty: 374
Rejestracja: 30 paź 2015, o 23:54
Lokalizacja: Rzeszów/Krosno

Kolej w Polsce i Europie

Post autor: dinksiarz » 13 paź 2016, o 12:19

dokładnie jest tak jak mówisz. PolskiBus, wyjazd z Krakowa, i znów przyznaje rację, bilet z Krakowa akurat był po 35 zł powrót 55zł. Jednak nie zmienia to faktu że cena 90 zł w obie strony jest atrakcyjna. A teraz sam mam zgryza co wybrać na przyszły urlop Budapeszt czy Odessa (aczkolwiek nie wiem czemu ale przeraża mnie myśl ponad 12 godzinna jazda ukraińskim pociągiem).

Awatar użytkownika
gar
Moderator/Forumowicz 2016
Posty: 2906
Rejestracja: 5 sty 2014, o 23:45
Lokalizacja: Śląsk

Kolej w Polsce i Europie

Post autor: gar » 13 paź 2016, o 16:29

dinksiarz pisze: (aczkolwiek nie wiem czemu ale przeraża mnie myśl ponad 12 godzinna jazda ukraińskim pociągiem).
Też nie wiem czemu Cię to przeraża. Cała przyjemność po Twojej stronie ... A co użyjesz w czasie tej podróży tego nikt Ci nie zabierze ...

Awatar użytkownika
gar
Moderator/Forumowicz 2016
Posty: 2906
Rejestracja: 5 sty 2014, o 23:45
Lokalizacja: Śląsk

Kolej w Polsce i Europie

Post autor: gar » 14 gru 2016, o 08:43

Kolej Doliny Bobru przeszła do historii. Pociągi na jednej z najpiękniejszych tras kolejowych zostały wycofane. Ostatnio miejscami jeździły tam z prędkością 10 km/h, co oznaczało brak ludzi w składach. Pieniądze na remont tej linii (mającej ogromny potencjał turystyczny) zostały przekazane na inne cele i póki co nie ma nadziei, aby coś się na tej trasie zmieniło. Szkoda.

Awatar użytkownika
gar
Moderator/Forumowicz 2016
Posty: 2906
Rejestracja: 5 sty 2014, o 23:45
Lokalizacja: Śląsk

Kolej w Polsce i Europie

Post autor: gar » 14 gru 2016, o 13:25

Z tego co się dowiedziałem od nowego rozkładu jazdy zniknęły też pociągi po Dolinie Baryczy (wcześniej jeździły na trasie: Wrocław - Milicz - Krotoszyn). Podobno mają wrócić po wyremontowaniu linii kolejowej, ale zapowiedzi to jedno a realizacja to drugie. Reasumując w ciągu chwili dolnośląskie straciło 2 ciekawe linie kolejowe. Wielka szkoda.

Awatar użytkownika
gar
Moderator/Forumowicz 2016
Posty: 2906
Rejestracja: 5 sty 2014, o 23:45
Lokalizacja: Śląsk

Kolej w Polsce i Europie

Post autor: gar » 22 gru 2016, o 20:39

Koleje ukraińskie (na czele których stoi Polak) uruchamiają połączenie z Kijowa do Przemyśla. Czas przejazdu około 7 godzin. Wstępnie podane ceny wydają się być interesujące.

Awatar użytkownika
gar
Moderator/Forumowicz 2016
Posty: 2906
Rejestracja: 5 sty 2014, o 23:45
Lokalizacja: Śląsk

Kolej w Polsce i Europie

Post autor: gar » 10 sty 2017, o 22:12

Podróż pociągiem z Rzeszowa do Jasła będzie szybsza i bezpieczniejsza. PKP PLK odnowią kolejny odcinek linii nr 106 Boguchwała - Czudec. Podpisano umowę o wartości 43 mln zł. Inwestycja realizowana jest z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego. Prace obejmą wymianę 12 km toru, przebudowę mostu, 2 wiaduktów i 23 obiektów inżynieryjnych. Pasażerowie korzystający z kolei w miejscowościach Wisłoczanka, Babice, Babice Kolonia oraz Zaborów i Jasło będą mieli lepszy dostęp do pociągów dzięki nowym lub przebudowanym peronom.
Efektem dotychczasowych prac za ponad 220 mln zł na trasie Rzeszów - Jasło jest krótszy o 30 minut czas przejazdu. Rewitalizacja odcinka Boguchwała - Czudec dodatkowo skróci podróż o ok. 6 minut. Zakończenie inwestycji planowane jest w XI 2018 r.

Awatar użytkownika
Comen
Jr. Admin
Posty: 4629
Rejestracja: 30 maja 2011, o 00:37
Lokalizacja: Kraków

Kolej w Polsce i Europie

Post autor: Comen » 9 lut 2017, o 15:45

Ostatnio sprawdzałem jak wygląda oferta połączeń kolejowych z Polski za granicę. O ile na zachodzie kraju przy granicy niemieckiej tego typu linie są dość popularne to im bardziej na wschód tym gorzej. Zaskoczeniem jest praktycznie brak takich linii pomiędzy Polską a Słowacją. Kiedyś z Krakowa kursował skład do Żyliny przez Zwardoń. Niestety nie ma już po nim śladu. Brak też pociągów przez Leluchów, w planach jest uruchomienie trasy przez przełęcz Łupkowską do Medzilaborców lub Humenne, ale też kiedy to nastąpi i czy w ogóle to nie wiadomo. Niewykorzystana jest linia kolejowa przez przejście w Dorohusku na Wołyń oraz linia łącząca Elbląg z Kaliningradem. Tam zresztą zlikwidowano też malowniczą trasę do Fromborka i Braniewa brzegiem Zalewu Wiślanego.
Szczegółowo jak istniejące połączenia wyglądają:
1. Dalekobieżne ekspresy Eurocity przejeżdżające tranzytem przez Polskę: tu mamy "orient express" z Paryża (Gare de Est) przez Strasburg, Karlsruhe, Frankfurt nad Menem i Berlin w kierunku Moskwy (dworzec Białoruski). Na wschodzie pociąg staje m.in. w Brześciu nad Bugiem, Mińsku i Smoleńsku. W Polsce wsiąść można w Poznaniu i Warszawie. Z Paryża do Moskwy jedzie się w ten sposób prawie 2 dni. Na podobnej krótszej trasie kursuje też ekspres Moskwa-Berlin odjeżdżający z dworca Kurskiego w stolicy Rosji. Drugi kierunek tranzytu jest południowo-wschodni nawiązujący do historycznej kolei wiedeńsko-petersburskiej. Z dworca Wien Ostbahnhof ekspres jedzie przez wschodnie Morawy (Breclav, Prerov), Śląsk (Ostrawa, Katowice) do Warszawy. Tu jednak opuszcza dawną magistralę petersburską i zamiast ruszyć na Białystok podąża w kierunku Terespola kierunkiem moskiewskim przez Brześć nad Bugiem, Mińsk, Orszę i dalej na północ przez Witebsk do Petersburga. Podobną trasę w Polsce przebywa też ekspres z Wiednia do Moskwy oraz z Pragi czeskiej do Moskwy (w przeciwnym kierunku można nim dojechać do Ostrawy, Ołomuńca i Pardubic).
2. Ekspresy Intercity i Eurocity z Polski do krajów sąsiednich.
Dość liczne są połączenia do Berlina (z Warszawy Wschodniej oraz Gdyni). Pociągi jadą bądź na nowy Hauptbahnhof albo na dworzec Gesundbrunnen. Z Krakowa do Berlina kursuje co ciekawe autobus firmy PKP. Z grodu Kraka dojechać też można bezpośrednio do Pragi, Wiednia, Budapesztu (dworzec Keleti) oraz Grodna. Połączenie do stolicy Węgier biegnie ciekawie przez wschodnie Morawy (Ostrawa, Prerov, Breclav) i dopiero potem odbija na wschód - dojechać można tym pociągiem także i do Bratysławy, ale niestety omijając terytorium Słowacji - dolinę Wagu. Z Warszawy oprócz połączeń do Berlina mamy pociągi do czeskiej Pragi, Lwowa (przez Kraków i Przemyśl) oraz Kijowa (przez Lublin i przejście kolejowe w Dorohusku - jedyny kurs). Z Gdyni ekspres do Wiednia (przez Gdańsk, Warszawę i Katowice). Z Wrocławia jedzie pociąg do Lwowa południową magistralą. Nowe połączenie prowadzi z Przemyśla do Kijowa. Poza Lwowem można jeszcze wysiąść na stacji Korosteń w obwodzie żytomierskim - generalnie pociągi jadą przez północną Ukrainę a ciekawsze dla nas są chyba kresy południowe - tarnopolskie i dalej na wschód w stronę Kamieńca Podolskiego.
3. Pociągi regionalne i lokalne
Najwięcej jest ich na zachodnim pograniczu. Ze Szczecina dojedziemy do Berlina oraz mniejszych miejscowości na linii (Angermunde, Passow, Eberswalde). Drugi ciekawy kierunek to Lubeka (m.in. przez Pasewalk, Neubrandenburg, Gustrow, Bad Kleinen). Ta ostatnia stacja to dobry punkt wypadowy dla chcących zwiedzić Wismar i Schwerin. Ze Świnoujścia pociągi DB jadą na wyspę Uznam, niektóre docierają do Wolgast na zachodnim krańcu wyspy, a niektóre nawet do Stralsundu (przez Greifswald). Odjazdy z przystanku w zachodniej części miasta już prawie przy granicy niemieckiej. Do Berlina można też dojechać z Gorzowa Wielkopolskiego i Kostrzyna nad Odrą oraz Zielonej Góry. Pociągi kończą bieg na różnych stacjach w stolicy Niemiec: Berlin Lichtenberg, Berlin Gesundbrunnen, Berlin Ostbahnhof.
Z Wrocławia mamy regionalne połączenie do Drezna przez Legnicę, Bolesławiec, Zgorzelec, Gorlitz i Budziszyn (Bautzen). Z Jeleniej Góry kursuje pociąg do Gorlitz. Nie znalazłem natomiast lokalnych połączeń do Cottbus - jeszcze jednego większego miasta w regionie łużyckim. Kierunek czeski nie jest już tak popularny. Z Wrocławia brak bezpośrednich połączeń z Pragą lub Libercem przez przejście kolejowe w Jakuszycach. Lokalny pociąg kolei czeskich kursuje na trasie Jesenik (Lipova) - Głuchołazy - Krnov (Opava). Jakieś znaczenie turystyczne ma dla chcących się dostać w masyw Jesioników. Z Katowic jest tylko bezpośrednie połączenie do Bohumina. Natomiast do Ostrawy dojedziemy tylko pociągiem IC startującym z Warszawy, ewentualnie bardziej dalekobieżnymi ekspresami prasko-wiedeńskimi. Do Bohumina dotrzemy też z Raciborza, natomiast z Cieszyna do Frydka-Mistka. Dalej na wschodzie jedyne połączenie tego typu to regionalny pociąg z Białegostoku do Kowna przez Augustów i Suwałki oraz przejście kolejowe w Trakiszkach.
4. Przejazdówki
Jest jeszcze kilka połączeń pomiędzy stacjami po dwóch stronach granicy:
Zgorzelec - Gorlitz, Żagań - Forst, Racibórz - Bohumin, Terespol - Brześć nad Bugiem
W Polsce chyba nie ma terminala kolejowego na połączenia promowe. W każdym razie ten sposób transportu na północ nie istnieje, a o ile dobrze pamiętam to w przypadku Niemiec były połączenia z Berlina do Malmo czy Goteborga przez Sassnitz na Rugii i częściowo drogą morską. Na koniec zastrzeżenie - sprawdzałem rozkład aktualny - może się okazać, że w sezonie letnim następują w nim zmiany i więcej pociągów rusza na trasy w terenach przygranicznych ze względu na większy ruch turystyczny.
Nie byłem wszędzie, ale mam to na uwadze
A może coś o Szwecji? http://swevirtual.blogspot.com/

Awatar użytkownika
gar
Moderator/Forumowicz 2016
Posty: 2906
Rejestracja: 5 sty 2014, o 23:45
Lokalizacja: Śląsk

Kolej w Polsce i Europie

Post autor: gar » 9 lut 2017, o 17:38

Na czeskiej granicy są jeszcze połączenia Międzylesie - Lichkov (jest ich całkiem sporo).
Co do granicy ze Słowacją niestety jest bardzo krucho, ale są pociągi Zwardoń - Żylina. Na Medzilaborce i Humenne poza sezonem bym nie liczył, a i w sezonie to rzecz dyskusyjna.
Na wschodzie są jeszcze połączenia do Grodna.

Awatar użytkownika
Comen
Jr. Admin
Posty: 4629
Rejestracja: 30 maja 2011, o 00:37
Lokalizacja: Kraków

Kolej w Polsce i Europie

Post autor: Comen » 9 lut 2017, o 19:05

Do Lichkova kursuje pociąg nawet z Wrocławia - szkoda że nie dociera gdzieś dalej w głąb Czech.
Do Grodna znalazłem tylko połączenie z Krakowa ekspresem Hańcza. Może więcej pociągów lokalnych jest w sezonie.
Nie byłem wszędzie, ale mam to na uwadze
A może coś o Szwecji? http://swevirtual.blogspot.com/

Awatar użytkownika
tadeks
Ekspert: Góry
Posty: 713
Rejestracja: 7 cze 2014, o 21:17
Lokalizacja: Słupsk

Kolej w Polsce i Europie

Post autor: tadeks » 10 lut 2017, o 18:05

Chyba Comen nie wspomniał o pociągach Szklarska Poręba - Harrachov - Liberec.

Awatar użytkownika
Comen
Jr. Admin
Posty: 4629
Rejestracja: 30 maja 2011, o 00:37
Lokalizacja: Kraków

Kolej w Polsce i Europie

Post autor: Comen » 10 lut 2017, o 18:50

tadeks pisze:
10 lut 2017, o 18:05
Chyba Comen nie wspomniał o pociągach Szklarska Poręba - Harrachov - Liberec.
Fakt też takie jadą i to całkiem niemało. A sprawdzałem tylko rozkłady z Jeleniej Góry
Nie byłem wszędzie, ale mam to na uwadze
A może coś o Szwecji? http://swevirtual.blogspot.com/

Awatar użytkownika
dinksiarz
Fotograf
Posty: 374
Rejestracja: 30 paź 2015, o 23:54
Lokalizacja: Rzeszów/Krosno

Kolej w Polsce i Europie

Post autor: dinksiarz » 21 lut 2017, o 14:56

Od jesieni zeszłego roku jest nowy bezpośredni kurs międzynarodowy: Przemyśl - Kijów, pociąg w sumie kursuje raz dziennie. Cena ok. 50 zł do Kijowa.

Awatar użytkownika
gar
Moderator/Forumowicz 2016
Posty: 2906
Rejestracja: 5 sty 2014, o 23:45
Lokalizacja: Śląsk

Kolej w Polsce i Europie

Post autor: gar » 21 lut 2017, o 18:59

dinksiarz pisze:
21 lut 2017, o 14:56
Od jesieni zeszłego roku jest nowy bezpośredni kurs międzynarodowy: Przemyśl - Kijów, pociąg w sumie kursuje raz dziennie. Cena ok. 50 zł do Kijowa.
Podobno to hit kolei i korzysta z niego więcej osób niż ktokolwiek przypuszczał.

Awatar użytkownika
dinksiarz
Fotograf
Posty: 374
Rejestracja: 30 paź 2015, o 23:54
Lokalizacja: Rzeszów/Krosno

Kolej w Polsce i Europie

Post autor: dinksiarz » 21 lut 2017, o 19:30

Czytałem że mają wydłużyć trasę Warszawa - Przemyśl - Kijów, ale to plany. I owszem bo w takiej cenie pojechać do Kijowa istny rarytas.

Awatar użytkownika
Comen
Jr. Admin
Posty: 4629
Rejestracja: 30 maja 2011, o 00:37
Lokalizacja: Kraków

Kolej w Polsce i Europie

Post autor: Comen » 21 lut 2017, o 21:27

gar pisze:
21 lut 2017, o 18:59
dinksiarz pisze:
21 lut 2017, o 14:56
Od jesieni zeszłego roku jest nowy bezpośredni kurs międzynarodowy: Przemyśl - Kijów, pociąg w sumie kursuje raz dziennie. Cena ok. 50 zł do Kijowa.
Podobno to hit kolei i korzysta z niego więcej osób niż ktokolwiek przypuszczał.
Ciekawe jak wygląda standard podróżowania. Płackartny czy trochę lepszy?
Nie byłem wszędzie, ale mam to na uwadze
A może coś o Szwecji? http://swevirtual.blogspot.com/

Awatar użytkownika
gar
Moderator/Forumowicz 2016
Posty: 2906
Rejestracja: 5 sty 2014, o 23:45
Lokalizacja: Śląsk

Kolej w Polsce i Europie

Post autor: gar » 21 lut 2017, o 21:50

Podobno bardzo nowoczesne składy, więc jedzie się szybko, przyjemnie i wygodnie.

Awatar użytkownika
dinksiarz
Fotograf
Posty: 374
Rejestracja: 30 paź 2015, o 23:54
Lokalizacja: Rzeszów/Krosno

Kolej w Polsce i Europie

Post autor: dinksiarz » 21 lut 2017, o 21:54

trasę podobno pokonuje się nowoczesnym składem bodajże Hyundai, zakupionym przez Ukrainę na mistrzostwa świata

Awatar użytkownika
Comen
Jr. Admin
Posty: 4629
Rejestracja: 30 maja 2011, o 00:37
Lokalizacja: Kraków

Kolej w Polsce i Europie

Post autor: Comen » 21 lut 2017, o 21:56

To w takim razie rzeczywiście hit. Może by się tak udać w tamtym kierunku na parę dni <mysli> Tylko trzeba paszport odnowić.
Nie byłem wszędzie, ale mam to na uwadze
A może coś o Szwecji? http://swevirtual.blogspot.com/

Awatar użytkownika
dinksiarz
Fotograf
Posty: 374
Rejestracja: 30 paź 2015, o 23:54
Lokalizacja: Rzeszów/Krosno

Kolej w Polsce i Europie

Post autor: dinksiarz » 21 lut 2017, o 22:00

też mam ten sam problem, odnowienie paszportu
A plus połączenia jest taki, że pociąg zatrzymuje się także we Lwowie

Awatar użytkownika
gar
Moderator/Forumowicz 2016
Posty: 2906
Rejestracja: 5 sty 2014, o 23:45
Lokalizacja: Śląsk

Kolej w Polsce i Europie

Post autor: gar » 21 lut 2017, o 22:10

Pomysł dobry, choć z turystycznego punktu widzenia dla nas połączenie średnie, jeśli chodzi o czas przyjazdu do Kijowa (bardzo późny wieczór) i wyjazdu z Kijowa (wczesny poranek). Poza tym fajna sprawa. Z Przemyśla około 7 - 7,5 h jazdy, ceny dobre. Więc można planować.

Awatar użytkownika
Comen
Jr. Admin
Posty: 4629
Rejestracja: 30 maja 2011, o 00:37
Lokalizacja: Kraków

Kolej w Polsce i Europie

Post autor: Comen » 21 lut 2017, o 22:19

No to niestety zwiększy koszty a specjalnych atrakcji po drodze poza lasami, stepem i torowiskiem raczej nie ma.
Nie byłem wszędzie, ale mam to na uwadze
A może coś o Szwecji? http://swevirtual.blogspot.com/

Awatar użytkownika
gar
Moderator/Forumowicz 2016
Posty: 2906
Rejestracja: 5 sty 2014, o 23:45
Lokalizacja: Śląsk

Kolej w Polsce i Europie

Post autor: gar » 21 lut 2017, o 22:24

Na Ukrainie są pewne "materiały naukowe" przy których podróż szybciej i radośniej płynie.

Awatar użytkownika
Comen
Jr. Admin
Posty: 4629
Rejestracja: 30 maja 2011, o 00:37
Lokalizacja: Kraków

Kolej w Polsce i Europie

Post autor: Comen » 21 lut 2017, o 22:26

Tylko żeby stacji nie przespać jak się człowiek zaczyta.
Nie byłem wszędzie, ale mam to na uwadze
A może coś o Szwecji? http://swevirtual.blogspot.com/

Awatar użytkownika
dinksiarz
Fotograf
Posty: 374
Rejestracja: 30 paź 2015, o 23:54
Lokalizacja: Rzeszów/Krosno

Kolej w Polsce i Europie

Post autor: dinksiarz » 21 lut 2017, o 22:45

nie ma co się bać, zwłaszcza jak się jedzie do stacji Kijów, bo jak będzie człowiek "przepełniony wiedzą" to obsługa kolei na ostatniej stacji sama wyniesie z przedziału i odstawi na peron ;)

Awatar użytkownika
gar
Moderator/Forumowicz 2016
Posty: 2906
Rejestracja: 5 sty 2014, o 23:45
Lokalizacja: Śląsk

Kolej w Polsce i Europie

Post autor: gar » 1 mar 2017, o 13:31

Coś dla miłośników kolei:

W ciągu trzech dni tzw "długiego weekendu majowego" pasażerowie odwiedzą na pokładzie zabytkowego pociągu kilkadziesiąt stacyjek, w większości umiejscowionych na liniach lokalnych województwa dolnośląskiego i częściowo lubuskiego:
NOSTALGIA 2017 dzień pierwszy (1.05.2017):
Wolsztyn - Leszno - Głogów - Żagań - Węgliniec - Lubań Śląski - Jelenia Góra - Piechowice - Jelenia Góra;
NOSTALGIA 2017 dzień drugi (2.05.2017):
Jelenia Góra - Wleń - Lwówek Śląski - Zebrzydowa - Węgliniec - Zgorzelec - Turoszów - Zgorzelec - Mikułowa - Lubań Śląski - Gryfów Śląski - Jelenia Góra;
NOSTALGIA 2016 dzień trzeci (3.05.2017):
Jelenia Góra - Wałbrzych Główny - Jaworzyna Śląska - Strzegom - Jawor - Legnica - Złotoryja - Jerzmanice Zdrój - Złotoryja - Legnica - Lubin - Rudna - Głogów - Leszno - Wolsztyn"

Więcej informacji na www.turkol.pl

Odpowiedz

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: i 10 gości