Kolej w Polsce i Europie

Moderator: Comen

Awatar użytkownika
Yoana
Mentor
Posty: 1707
Rejestracja: 21 wrz 2010, o 22:16
Lokalizacja: Podkarpacie

Re: Kolej w Polsce i Europie

Post autor: Yoana » 8 lis 2013, o 22:10

Dwa dni temu w środę na tarnowskich torach można było oglądać najszybszy w kraju pociąg- Pendolino. :-)
Obecnie trwa testowanie pociągu. Przewiduje się, że już w maju przyszłego roku PKP będzie miało już osiem składów pociągu, a zamówiono ich 20. Na stałych liniach Pendolino planowo ma ruszyć w grudniu 2014 roku. Wprowadzenie szybkich pociągów ma usprawnić przede wszystkim połączenia między takimi miastami jak Warszawa-Kraków-Katowice-Gdańsk. Czyli jak się okazuje, wcale nie musimy tak długo czekać na rewolucję kolejową... ;-)
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
"Świat jest wspaniałą książką, z której Ci, co nigdy nie oddalili się od domu, przeczytali tylko jedną stronę."
Jesteśmy również tutaj:
Obrazek

Awatar użytkownika
Comen
Moderator
Posty: 4763
Rejestracja: 30 maja 2011, o 00:37
Lokalizacja: Kraków

Re: Kolej w Polsce i Europie

Post autor: Comen » 8 lis 2013, o 22:38

Pociąg fajny, ciekawe jak w środku wygląda
Nie byłem wszędzie, ale mam to na uwadze
A może coś o Szwecji? http://swevirtual.blogspot.com/

Awatar użytkownika
Comen
Moderator
Posty: 4763
Rejestracja: 30 maja 2011, o 00:37
Lokalizacja: Kraków

Re: Kolej w Polsce i Europie

Post autor: Comen » 28 mar 2014, o 23:14

A które linie kolejowe w Polsce uważacie za najbardziej malownicze? Bo jak dla mnie to chyba wzdłuż doliny Popradu oraz przejazd koleją przez Wałbrzych
Nie byłem wszędzie, ale mam to na uwadze
A może coś o Szwecji? http://swevirtual.blogspot.com/

Awatar użytkownika
gar
Ekspert/Forumowicz 2016
Posty: 3048
Rejestracja: 5 sty 2014, o 23:45
Lokalizacja: Śląsk

Re: Kolej w Polsce i Europie

Post autor: gar » 30 mar 2014, o 20:10

Jest w czym wybierać, ale jak dla mnie najpiękniejsze wciąż istniejące to:
Kłodzko - Nowa Ruda - Wałbrzych
Jelenia Góra - Lwówek Śląski
Zagórz - Łupków (względy sentymentalne)
Z tych nieistniejących:
Kamienna Góra - Kowary - Mysłakowice

Awatar użytkownika
germ@n
Administrator Forum
Posty: 7939
Rejestracja: 19 wrz 2010, o 23:06
Lokalizacja: phpBB 3.2

Kolej w Polsce i Europie

Post autor: germ@n » 19 lis 2014, o 18:10

Na Słowacji bezpłatna kolej dla dzieci, studentów i emerytów. !!

Dzieci do lat 15, studenci do 26. roku życia, emeryci powyżej 62 lat oraz renciści otrzymali prawo do bezpłatnego podróżowania koleją na Słowacji.

Z darmowego podróżowania drugą klasą mogą korzystać nie tylko obywatele Słowacji, ale całej UE – np. osoby studiujące w Bratysławie czy Koszycach. Bezpłatne przejazdy obejmują nie tylko państwową spółkę ZSSK, ale też czeskiego prywatnego przewoźnika RegioJet (obsługuje połączenie Bratysława – Komárno na granicy z Węgrami), z którym rząd podpisał specjalną umowę.
źródło: niezalezna.pl

A u nas co?
Nie da rady też tak zrobić? <bezradny>

Awatar użytkownika
yaretzky
Mentor
Posty: 1471
Rejestracja: 16 wrz 2013, o 08:39
Lokalizacja: Dolnośląskie

Kolej w Polsce i Europie

Post autor: yaretzky » 19 lis 2014, o 18:30

admin pisze:prawo do bezpłatnego podróżowania koleją na Słowacji.
admin pisze:A u nas co?
Nie da rady też tak zrobić? <bezradny>
No, szczególnie "Pendolino" rozwiązałoby w tej chwili swoje problemy ze sprzedażą - rezerwacją biletów... <lol>
"Nie pytaj, jak to daleko? Zapytaj, co ciekawego możesz zobaczyć po drodze..."
https://picasaweb.google.com/grazynajarek" onclick="window.open(this.href);return false;

Awatar użytkownika
creamcheese
Mentor
Posty: 1409
Rejestracja: 17 lut 2013, o 09:54
Lokalizacja: Lublin

Kolej w Polsce i Europie

Post autor: creamcheese » 19 lis 2014, o 19:50

admin pisze:
emeryci powyżej 62 lat
No przejaja !! <lol>
A u nas w kwiecie wieku w tym wieku <hura>
"Człowiek potyka się nie o góry, a o kretowiska"
Konfucjusz

Awatar użytkownika
gar
Ekspert/Forumowicz 2016
Posty: 3048
Rejestracja: 5 sty 2014, o 23:45
Lokalizacja: Śląsk

Re: Kolej w Polsce i Europie

Post autor: gar » 19 lis 2014, o 22:59

W związku z pomysłem naszych sąsiadów może by tak zrobić jakiś fakultet na jednym ze słowackich uniwersytetów ?

Awatar użytkownika
Comen
Moderator
Posty: 4763
Rejestracja: 30 maja 2011, o 00:37
Lokalizacja: Kraków

Kolej w Polsce i Europie

Post autor: Comen » 19 lis 2014, o 23:30

Ładnych parę lat temu bodaj w Koszycach kasjer w tamtejszych podziemiach uparł się, że mojej mamie należy się bilet ulgowy jako emerytce. Co ciekawe moja mama nie była wtedy wcale emerytką. Tak więc Słowacy lubią ulgi i hojnie je też rozdają
Nie byłem wszędzie, ale mam to na uwadze
A może coś o Szwecji? http://swevirtual.blogspot.com/

Awatar użytkownika
tadeks
Ekspert: Góry
Posty: 727
Rejestracja: 7 cze 2014, o 21:17
Lokalizacja: Słupsk

Kolej w Polsce i Europie

Post autor: tadeks » 20 lis 2014, o 22:25

Dużo w temacie chciałbym napisać. Jadnak ograniczę się do dwóch pod-tematów. Reszta może innym razem.

1.Najbardziej malownicze linie kolejowe w Polsce, które najbardziej nam podobają się.
Dla mnie to:
Kłodzko- Wałbrzych, szczególnie okolice Nowej Rudy i Ludwikowic.
Grybów- Ptaszkowa- Nowy Sącz.
Z nieistniejących: Kamienna Góra- Kowary, a także istniejąca, ale sporadycznie tylko na niektórych odcinkach eksploatowana Chabówka (Rabka)- Nowy Sącz, szczególnie odcinek Mszana- Tymbark.

2.Od ponad wieku, sprzed I w.ś. istnieją projekty i chęci zbudowania nowej lini kolejowej łączącej Kraków z Nowym Sączem. Już Austrio- Węgry, mieli plany połączenia lini transwersalskiej (jej zbudowanego w 1884r odcinka Chabówka- Nowy Sącz), z Krakowem. Nowa linia przebiegałaby z Krakowa(Podłęże) do Piekiełka(pomiędzy Tymbarkiem, a Limanową). Wojna wstrzymała realizację projektu.
W temat co pewien czas powracał. Głośno było, pamiętam, bo dużo o tym dyskutowałem, w latach80-90. W1996r realnie to już wyglądało, oczywiście na etapie deklaracji i zamierzeń. Temat jednak ucichł. Powrócił jakieś 4-2 lata temu. Istniała perspektywa, że do 2020r linię wybudują. Jednak ze znanych mi wieści wynika, że Unia Europejska nie uwzględnia tej inwestycji w ogólnoeuropejskich planach, chociaż linia ta byłaby odcinkiem ogólnoeuropejskiej sieci kolejowej. Nie wiem, co z tym interesującym i potrzebnym projektem stanie się.
W tej chwili pociągi z Krakowa do Sącza jadą od 3.5 do 4.5 godz, to 166km. Po zbudowaniu lini Podłęże- Piekiełko odległość zmniejszyłaby się do ok. 90 km, a czas podróży po modernizacji istniejącego odcinka Piekiełko- Nowy Sącz, do ok. 90min. Zysk i efekt byłby niesamowity!

Awatar użytkownika
Comen
Moderator
Posty: 4763
Rejestracja: 30 maja 2011, o 00:37
Lokalizacja: Kraków

Kolej w Polsce i Europie

Post autor: Comen » 20 lis 2014, o 22:35

Sprawa podobna do kolei Kraków-Zakopane. Na ten moment nie jest żadna konkurencją dla połączeń autobusowych. Mogłaby być zważywszy korki na Zakopiance, gdyby linię wyprostowano np. wzdłuż doliny Raby albo takim samym wariantem do Piekiełka a stamtąd w stronę Chabówki oraz dodano drugi tor. Wydaje mi się, że teraz nawet jadąc z centralnej czy północnej Polski w sensie czasowym bardziej opłaca się wysiąść z pociągu w Krakowie i przesiąść na autobus do Zakopanego.
Nie byłem wszędzie, ale mam to na uwadze
A może coś o Szwecji? http://swevirtual.blogspot.com/

Awatar użytkownika
gar
Ekspert/Forumowicz 2016
Posty: 3048
Rejestracja: 5 sty 2014, o 23:45
Lokalizacja: Śląsk

Kolej w Polsce i Europie

Post autor: gar » 21 lis 2014, o 09:45

Comen pisze:Wydaje mi się, że teraz nawet jadąc z centralnej czy północnej Polski w sensie czasowym bardziej opłaca się wysiąść z pociągu w Krakowie i przesiąść na autobus do Zakopanego.
Czasowo się to opłaca pod warunkiem że nie ma korków.
Linia Kraków - Zakopane jest "genialna" również z kilku innych powodów.
Primo: przez długi czas część pociągów osobowych była szybsza od pospiesznych i IC, i to pomimo tego, że osobówki jechały trasą dłuższą;
Secundo: przed wojną trasę tę pokonywało się w 2 h 30 min - 2 h 45 min, 75 lat później czyli obecnie około 4 h

Awatar użytkownika
Comen
Moderator
Posty: 4763
Rejestracja: 30 maja 2011, o 00:37
Lokalizacja: Kraków

Kolej w Polsce i Europie

Post autor: Comen » 27 gru 2014, o 18:16

Pendolino na dworcu w Krakowie. Niby żaden news, ale dopiero teraz miałem okazję przyjrzeć się temu pociągowi.
Pendolino.jpg
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Nie byłem wszędzie, ale mam to na uwadze
A może coś o Szwecji? http://swevirtual.blogspot.com/

Awatar użytkownika
gar
Ekspert/Forumowicz 2016
Posty: 3048
Rejestracja: 5 sty 2014, o 23:45
Lokalizacja: Śląsk

Kolej w Polsce i Europie

Post autor: gar » 5 mar 2015, o 09:29

Tak z innej strony patrząc na PKP:
Ostatnio pojawia się reklama w radio, w której twierdzą, że linia Warszawa - Łódź jest najstarszą linią kolejową w Polsce. Mnie uczono czego innego (Wrocław - Oława oddana do użytku 1842). Ja rozumiem, że coś tam w Królestwie Polskim dłubali przy torach już w 1835, ale linię oddano do użytku dopiero w 1845, więc pierwszeństwo śląskiej linii jest bezdyskusyjne.
Skoro w tak prostej sprawie (którą można sprawdzić bez trudu) podaje się informacje mijające się z prawdą, to ciekawe jak mam się odnieść do innych informacji przez nich podawanych.

Awatar użytkownika
gar
Ekspert/Forumowicz 2016
Posty: 3048
Rejestracja: 5 sty 2014, o 23:45
Lokalizacja: Śląsk

Kolej w Polsce i Europie

Post autor: gar » 26 cze 2015, o 13:38

Koleje Śląskie (KŚ) przywrócą ruch na przejściach w Cieszynie i Chałupkach.

Od grudnia pociągi KŚ i Kolei Czeskich będą obsługiwać dwa nieużywane przejścia graniczne z Czechami. Z Cieszyna do czeskiej części miasta ma pojechać 6 pociągów na dobę, z Chałupek do Bogumina – 4.
Więcej:
http://www.rynek-kolejowy.pl/58183/ks_p ... pkach.html

Awatar użytkownika
tadeks
Ekspert: Góry
Posty: 727
Rejestracja: 7 cze 2014, o 21:17
Lokalizacja: Słupsk

Kolej w Polsce i Europie

Post autor: tadeks » 23 lip 2015, o 11:26

Wraca temat linii kolejowej Podłęże- Piekiełko i modernizacji linii Chabówka- Nowy Sącz na której leży Piekiełko.
Aktualności w temacie z Rynku Kolejowego:
Trwa aktualizowanie studium wykonalności budowy linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/ Mszana Dolna wraz z modernizacją linii kolejowej Chabówka – Nowy Sącz. Wariant przebiegu linii kolejowej miał zostać wybrany na początku 2015 roku, ale wszystko wskazuje na to, że nastąpi to dopiero pod koniec bieżącego roku. W czerwcowej wypowiedzi dla „Rynku Kolejowego” Maria Wasiak, minister infrastruktury i rozwoju powiedziała, że projekt jest trudny pod wieloma względami, stąd miarodajnych wyników analiz nie da się wykonać w krótkim czasie.
– Linia Podłęże – Piekiełko jest obecnie w stadium analitycznym. To jest bardzo trudny i drogi projekt, pochłaniający bardzo dużo środków, stąd trzeba dobrze obliczyć spodziewane efekty w stosunku do nakładów. Jesteśmy w kontakcie ze środowiskami samorządowymi i badamy studium wykonalności tej linii kolejowej oraz pewne przesłanki efektywności inwestycji. Umawialiśmy się, że w ciągu tego roku będziemy mieli rekomendację co do sposobu budowania tej linii i czy ją budować. Wtedy zobaczymy jakie to będą rekomendacje i co wynika z analiz. Będziemy mogli porównać nakłady do spodziewanych efektów – powiedziała pod koniec czerwca Maria Wasiak.

Jednak w Krajowym Programie Kolejowym do 2023 roku nie ma tej inwestycji na liście podstawowej. Znajduje się ona dopiero na 20 pozycji listy rezerwowej.
Nowa linia, co jest szczególnie ważne, jest ujęta w korytarzu europejskim, co prawda jako linia uzupełniająca, ale międzynarodowa, przebiegająca przez Słowację, Węgry i Rumunię. Po wybudowaniu musi mieć kontynuację w postaci modernizacji Chabówka - Zakopane i Nowy Sącz - Muszyna - Leluchów. Takie inwestycje w Polsce mogą być budowane tylko przy wsparciu z funduszy europejskich. Lokalne społeczności muszą zaangażować się rozwiązywanie problemów społecznych i środowiskowych, które będą się pojawiać wokół inwestycji, na poziomie lokalnym.
Gdyby realizacja inwestycji miała zostać sfinansowana z funduszy, których dotyczy lista, budowa musiałaby zakończyć się do 2023 roku. Biorąc pod uwagę obecny kształt listy, realizacja inwestycji w zakładanym terminie i z zakładanego źródła finansowania jest nierealna.

Awatar użytkownika
gar
Ekspert/Forumowicz 2016
Posty: 3048
Rejestracja: 5 sty 2014, o 23:45
Lokalizacja: Śląsk

Kolej w Polsce i Europie

Post autor: gar » 26 lip 2015, o 22:18

Wiadomość z wtorku:

"Za 80 mln zł odbudowana zostanie linia kolejowa w Górach Sowich. O przyznaniu unijnej dotacji zdecydowały gminy aglomeracji wałbrzyskiej. Górska trasa uznawana jest za jedną z najpiękniejszych w Polsce.

Ostatni pociąg przejechał tędy 20 lat temu. Część linii przetrwała dzięki opiece Sowiogórskiego Bractwa Kolejowego i gminie Walim. Teraz organizowane są tu zawody w drezynowaniu. Powrót pociągów – zdaniem mieszkańców – przyczyni się do rozwoju turystyki.
Wyremontowany ma zostać 21-kilometrowy odcinek trasy, w tym liczne wiadukty i ponad półtorakilometrowy tunel. Pociągi miałyby jeździć od Jugowic przez Jedlinę do Wałbrzycha i dalej do Świdnicy i Jaworzyny Śląskiej.
Uzdrowisko Jedlina zaplanowało budowę centrum przesiadkowego. Turyści będą mogli odpocząć, napić się wody leczniczej, uczestniczyć w imprezach.
Już podpisano stosowne porozumienie z Polskimi Liniami Kolejowymi. Remont trasy w sierpniu ma zaakceptować Rada Ministrów."

http://wroclaw.tvp.pl/20925336/odbudowa-trasy

Awatar użytkownika
germ@n
Administrator Forum
Posty: 7939
Rejestracja: 19 wrz 2010, o 23:06
Lokalizacja: phpBB 3.2

Kolej w Polsce i Europie

Post autor: germ@n » 8 gru 2015, o 15:49

13 grudnia przywrócone zostanie bezpośrednie połączenie kolejowe Wrocław - Drezno.

Dla osób podróżujących relacją do/z Drezna Koleje Dolnośląskie przygotowały specjalną ofertę taryfową. Pociągi do Drezna odjadą z Wrocławia Głównego o godzinie: 6:06, 14:30 i 18:08, powrót z Drezna zaplanowano natomiast na godziny: 10:04, 15:42 oraz 22:03.

Władze województwa cały czas zabiegają o przywrócenie połączenia Berlin - Wrocław oraz uruchomienie transgranicznego połączenia kolejowego Zgorzelec - Görlitz. Ostateczna decyzja może być jednak podjęta wyłącznie przez ministra właściwego ds. transportu.
źródło: turinfo.pl

Awatar użytkownika
Comen
Moderator
Posty: 4763
Rejestracja: 30 maja 2011, o 00:37
Lokalizacja: Kraków

Kolej w Polsce i Europie

Post autor: Comen » 8 gru 2015, o 16:02

Ciekawa informacja. Wiadomo w jakiej cenie będą bilety na to połączenie?
Nie byłem wszędzie, ale mam to na uwadze
A może coś o Szwecji? http://swevirtual.blogspot.com/

Awatar użytkownika
germ@n
Administrator Forum
Posty: 7939
Rejestracja: 19 wrz 2010, o 23:06
Lokalizacja: phpBB 3.2

Kolej w Polsce i Europie

Post autor: germ@n » 8 gru 2015, o 16:10

Comen pisze:Wiadomo w jakiej cenie będą bilety na to połączenie?
Tadeks może coś podpowie? <mysli>

Można ruszyć na Striezelmarkt (jeden z najstarszych Jarmarków Bożonarodzeniowych w Niemczech) i/lub pochodzić po mieście, a jest co zwiedzać. <tak>

Godziny otwarcia jarmarku:
26.11-24.12.2015
niedz.-czw., godz. 10:00-20:00
pt.-sob., godz. 10:00-21:00
24.12.2015
godz. 10:00-14:00

Awatar użytkownika
gar
Ekspert/Forumowicz 2016
Posty: 3048
Rejestracja: 5 sty 2014, o 23:45
Lokalizacja: Śląsk

Kolej w Polsce i Europie

Post autor: gar » 8 gru 2015, o 16:17

Do cen też jeszcze nie dotarłem. Póki co znane są czasy przejazdu - w zależności od pociągu od 3,5 do 4 godzin. Jeśli cena przejazdu byłaby atrakcyjna można z Wrocławia zrobić sobie jednodniowy wypad na jarmark w Dreźnie. Przy tym układzie pociągów zostaje 8 godzin na Drezno a to jest ładna chwila czasu.

Awatar użytkownika
Comen
Moderator
Posty: 4763
Rejestracja: 30 maja 2011, o 00:37
Lokalizacja: Kraków

Kolej w Polsce i Europie

Post autor: Comen » 8 gru 2015, o 16:22

Po drodze do Drezna pewnie można wysiąść i w Budziszynie. A w okolicach miasta - to już zapewne z przesiadką - Miśnia, Saska Szwajcaria, Moritzburg czy Muzeum Karola Maya w Radebeul.
Nie byłem wszędzie, ale mam to na uwadze
A może coś o Szwecji? http://swevirtual.blogspot.com/

Awatar użytkownika
tadeks
Ekspert: Góry
Posty: 727
Rejestracja: 7 cze 2014, o 21:17
Lokalizacja: Słupsk

Kolej w Polsce i Europie

Post autor: tadeks » 8 gru 2015, o 21:12

turysta pisze:Tadeks może coś podpowie?
Mam wieści z listopada:
Ostateczne ceny biletów są jeszcze ustalane. Jednak Koleje Dolnośląskie uchylają rąbka tajemnicy. - Cena biletu jednorazowego, w jedną stronę z Wrocławia do Drezna, nie powinna przekroczyć 80 złotych, a biletu w tą i z powrotem 120 złotych . Tańsza będzie podróż w grupie. Bilet w dwie strony ważny jedną dobę dla 5-osobowej rodziny (z maksymalnie dwiema osobami powyżej 15 lat) ma kosztować około 230 zł. Taki sam ale na dwa tygodnie - około 300 zł. 5-osobowa grupa, niezależnie od wieku, za podróż w dwie strony na jeden dzień też zapłaci około 300 zł.
Na odcinku do granicy polsko-niemieckiej będzie obowiązywać standardowa taryfa Kolei Dolnośląskich. Bilet z Wrocławia do Zgorzelca kosztuje 27 złotych i 10 groszy.

Ile z tych ustaleń jest wprowadzanych do nowej taryfy? Nie wiem. Poważnie zainteresowanych posyłam na ich stronę: https://www.kolejedolnoslaskie.eu/pl/

Awatar użytkownika
germ@n
Administrator Forum
Posty: 7939
Rejestracja: 19 wrz 2010, o 23:06
Lokalizacja: phpBB 3.2

Kolej w Polsce i Europie

Post autor: germ@n » 8 gru 2015, o 22:22

tadeks pisze:Cena biletu jednorazowego, w jedną stronę z Wrocławia do Drezna, nie powinna przekroczyć 80 złotych, a biletu w tą i z powrotem 120 złotych . Tańsza będzie podróż w grupie. Bilet w dwie strony ważny jedną dobę dla 5-osobowej rodziny (z maksymalnie dwiema osobami powyżej 15 lat) ma kosztować około 230 zł. Taki sam ale na dwa tygodnie - około 300 zł. 5-osobowa grupa, niezależnie od wieku, za podróż w dwie strony na jeden dzień też zapłaci około 300 zł.
Dzięki. <okok>
turysta pisze:Władze województwa cały czas zabiegają o przywrócenie połączenia Berlin - Wrocław oraz uruchomienie transgranicznego połączenia kolejowego Zgorzelec - Görlitz.
Pamiętam bodajże w 2008 roku gdy jechałem ładnym, pachnącym pośpiesznym z Görlitz do Zgorzelca.
Bardzo ładne widoki z mostu. Pamiętam ten krótki przejazd, bo jedna z uczestniczek tego wyjazdu otrzymała mandat 50zł za trzymanie nóg na świeżych, niemalże futrzastych siedzeniach. <tak>

Awatar użytkownika
gar
Ekspert/Forumowicz 2016
Posty: 3048
Rejestracja: 5 sty 2014, o 23:45
Lokalizacja: Śląsk

Kolej w Polsce i Europie

Post autor: gar » 16 gru 2015, o 10:52

Nowy rozkład kolejowy już funkcjonuje i można tam znaleźć trochę ciekawostek np. znalazłem osobowy na trasie Katowice - Kraków jeżdżący szybciej od IC. IC jedzie 2,14 h (wyjazd 19.36, przyjazd 21.50), a osobowy 2,03 h (wyjazd 19.07, przyjazd 21.10). Inne IC jeżdżą ciut szybciej tj. 2,00 h, ale jak dla mnie 3 minuty różnicy w czasie przejazdu między IC a osobowym, gdy ten drugi zatrzymuje się na 17 przystankach i stacjach po drodze to jakiś żart. Pewnie jak się dobrze poszuka to takich kwiatków będzie dużo więcej.

Odpowiedz

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: i 13 gości