Strona 2 z 19

Re: Kolej w Polsce i Europie

: 8 lis 2013, o 22:10
autor: Yoana
Dwa dni temu w środę na tarnowskich torach można było oglądać najszybszy w kraju pociąg- Pendolino. :-)
Obecnie trwa testowanie pociągu. Przewiduje się, że już w maju przyszłego roku PKP będzie miało już osiem składów pociągu, a zamówiono ich 20. Na stałych liniach Pendolino planowo ma ruszyć w grudniu 2014 roku. Wprowadzenie szybkich pociągów ma usprawnić przede wszystkim połączenia między takimi miastami jak Warszawa-Kraków-Katowice-Gdańsk. Czyli jak się okazuje, wcale nie musimy tak długo czekać na rewolucję kolejową... ;-)

Re: Kolej w Polsce i Europie

: 8 lis 2013, o 22:38
autor: Comen
Pociąg fajny, ciekawe jak w środku wygląda

Re: Kolej w Polsce i Europie

: 28 mar 2014, o 23:14
autor: Comen
A które linie kolejowe w Polsce uważacie za najbardziej malownicze? Bo jak dla mnie to chyba wzdłuż doliny Popradu oraz przejazd koleją przez Wałbrzych

Re: Kolej w Polsce i Europie

: 30 mar 2014, o 20:10
autor: gar
Jest w czym wybierać, ale jak dla mnie najpiękniejsze wciąż istniejące to:
Kłodzko - Nowa Ruda - Wałbrzych
Jelenia Góra - Lwówek Śląski
Zagórz - Łupków (względy sentymentalne)
Z tych nieistniejących:
Kamienna Góra - Kowary - Mysłakowice

Kolej w Polsce i Europie

: 19 lis 2014, o 18:10
autor: Adler
Na Słowacji bezpłatna kolej dla dzieci, studentów i emerytów. !!

Dzieci do lat 15, studenci do 26. roku życia, emeryci powyżej 62 lat oraz renciści otrzymali prawo do bezpłatnego podróżowania koleją na Słowacji.

Z darmowego podróżowania drugą klasą mogą korzystać nie tylko obywatele Słowacji, ale całej UE – np. osoby studiujące w Bratysławie czy Koszycach. Bezpłatne przejazdy obejmują nie tylko państwową spółkę ZSSK, ale też czeskiego prywatnego przewoźnika RegioJet (obsługuje połączenie Bratysława – Komárno na granicy z Węgrami), z którym rząd podpisał specjalną umowę.
źródło: niezalezna.pl

A u nas co?
Nie da rady też tak zrobić? <bezradny>

Kolej w Polsce i Europie

: 19 lis 2014, o 18:30
autor: yaretzky
admin pisze:prawo do bezpłatnego podróżowania koleją na Słowacji.
admin pisze:A u nas co?
Nie da rady też tak zrobić? <bezradny>
No, szczególnie "Pendolino" rozwiązałoby w tej chwili swoje problemy ze sprzedażą - rezerwacją biletów... <lol>

Kolej w Polsce i Europie

: 19 lis 2014, o 19:50
autor: creamcheese
admin pisze:
emeryci powyżej 62 lat
No przejaja !! <lol>
A u nas w kwiecie wieku w tym wieku <hura>

Re: Kolej w Polsce i Europie

: 19 lis 2014, o 22:59
autor: gar
W związku z pomysłem naszych sąsiadów może by tak zrobić jakiś fakultet na jednym ze słowackich uniwersytetów ?

Kolej w Polsce i Europie

: 19 lis 2014, o 23:30
autor: Comen
Ładnych parę lat temu bodaj w Koszycach kasjer w tamtejszych podziemiach uparł się, że mojej mamie należy się bilet ulgowy jako emerytce. Co ciekawe moja mama nie była wtedy wcale emerytką. Tak więc Słowacy lubią ulgi i hojnie je też rozdają

Kolej w Polsce i Europie

: 20 lis 2014, o 22:25
autor: tadeks
Dużo w temacie chciałbym napisać. Jadnak ograniczę się do dwóch pod-tematów. Reszta może innym razem.

1.Najbardziej malownicze linie kolejowe w Polsce, które najbardziej nam podobają się.
Dla mnie to:
Kłodzko- Wałbrzych, szczególnie okolice Nowej Rudy i Ludwikowic.
Grybów- Ptaszkowa- Nowy Sącz.
Z nieistniejących: Kamienna Góra- Kowary, a także istniejąca, ale sporadycznie tylko na niektórych odcinkach eksploatowana Chabówka (Rabka)- Nowy Sącz, szczególnie odcinek Mszana- Tymbark.

2.Od ponad wieku, sprzed I w.ś. istnieją projekty i chęci zbudowania nowej lini kolejowej łączącej Kraków z Nowym Sączem. Już Austrio- Węgry, mieli plany połączenia lini transwersalskiej (jej zbudowanego w 1884r odcinka Chabówka- Nowy Sącz), z Krakowem. Nowa linia przebiegałaby z Krakowa(Podłęże) do Piekiełka(pomiędzy Tymbarkiem, a Limanową). Wojna wstrzymała realizację projektu.
W temat co pewien czas powracał. Głośno było, pamiętam, bo dużo o tym dyskutowałem, w latach80-90. W1996r realnie to już wyglądało, oczywiście na etapie deklaracji i zamierzeń. Temat jednak ucichł. Powrócił jakieś 4-2 lata temu. Istniała perspektywa, że do 2020r linię wybudują. Jednak ze znanych mi wieści wynika, że Unia Europejska nie uwzględnia tej inwestycji w ogólnoeuropejskich planach, chociaż linia ta byłaby odcinkiem ogólnoeuropejskiej sieci kolejowej. Nie wiem, co z tym interesującym i potrzebnym projektem stanie się.
W tej chwili pociągi z Krakowa do Sącza jadą od 3.5 do 4.5 godz, to 166km. Po zbudowaniu lini Podłęże- Piekiełko odległość zmniejszyłaby się do ok. 90 km, a czas podróży po modernizacji istniejącego odcinka Piekiełko- Nowy Sącz, do ok. 90min. Zysk i efekt byłby niesamowity!

Kolej w Polsce i Europie

: 20 lis 2014, o 22:35
autor: Comen
Sprawa podobna do kolei Kraków-Zakopane. Na ten moment nie jest żadna konkurencją dla połączeń autobusowych. Mogłaby być zważywszy korki na Zakopiance, gdyby linię wyprostowano np. wzdłuż doliny Raby albo takim samym wariantem do Piekiełka a stamtąd w stronę Chabówki oraz dodano drugi tor. Wydaje mi się, że teraz nawet jadąc z centralnej czy północnej Polski w sensie czasowym bardziej opłaca się wysiąść z pociągu w Krakowie i przesiąść na autobus do Zakopanego.

Kolej w Polsce i Europie

: 21 lis 2014, o 09:45
autor: gar
Comen pisze:Wydaje mi się, że teraz nawet jadąc z centralnej czy północnej Polski w sensie czasowym bardziej opłaca się wysiąść z pociągu w Krakowie i przesiąść na autobus do Zakopanego.
Czasowo się to opłaca pod warunkiem że nie ma korków.
Linia Kraków - Zakopane jest "genialna" również z kilku innych powodów.
Primo: przez długi czas część pociągów osobowych była szybsza od pospiesznych i IC, i to pomimo tego, że osobówki jechały trasą dłuższą;
Secundo: przed wojną trasę tę pokonywało się w 2 h 30 min - 2 h 45 min, 75 lat później czyli obecnie około 4 h

Kolej w Polsce i Europie

: 27 gru 2014, o 18:16
autor: Comen
Pendolino na dworcu w Krakowie. Niby żaden news, ale dopiero teraz miałem okazję przyjrzeć się temu pociągowi.
Pendolino.jpg

Kolej w Polsce i Europie

: 5 mar 2015, o 09:29
autor: gar
Tak z innej strony patrząc na PKP:
Ostatnio pojawia się reklama w radio, w której twierdzą, że linia Warszawa - Łódź jest najstarszą linią kolejową w Polsce. Mnie uczono czego innego (Wrocław - Oława oddana do użytku 1842). Ja rozumiem, że coś tam w Królestwie Polskim dłubali przy torach już w 1835, ale linię oddano do użytku dopiero w 1845, więc pierwszeństwo śląskiej linii jest bezdyskusyjne.
Skoro w tak prostej sprawie (którą można sprawdzić bez trudu) podaje się informacje mijające się z prawdą, to ciekawe jak mam się odnieść do innych informacji przez nich podawanych.

Kolej w Polsce i Europie

: 26 cze 2015, o 13:38
autor: gar
Koleje Śląskie (KŚ) przywrócą ruch na przejściach w Cieszynie i Chałupkach.

Od grudnia pociągi KŚ i Kolei Czeskich będą obsługiwać dwa nieużywane przejścia graniczne z Czechami. Z Cieszyna do czeskiej części miasta ma pojechać 6 pociągów na dobę, z Chałupek do Bogumina – 4.
Więcej:
http://www.rynek-kolejowy.pl/58183/ks_p ... pkach.html

Kolej w Polsce i Europie

: 23 lip 2015, o 11:26
autor: tadeks
Wraca temat linii kolejowej Podłęże- Piekiełko i modernizacji linii Chabówka- Nowy Sącz na której leży Piekiełko.
Aktualności w temacie z Rynku Kolejowego:
Trwa aktualizowanie studium wykonalności budowy linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/ Mszana Dolna wraz z modernizacją linii kolejowej Chabówka – Nowy Sącz. Wariant przebiegu linii kolejowej miał zostać wybrany na początku 2015 roku, ale wszystko wskazuje na to, że nastąpi to dopiero pod koniec bieżącego roku. W czerwcowej wypowiedzi dla „Rynku Kolejowego” Maria Wasiak, minister infrastruktury i rozwoju powiedziała, że projekt jest trudny pod wieloma względami, stąd miarodajnych wyników analiz nie da się wykonać w krótkim czasie.
– Linia Podłęże – Piekiełko jest obecnie w stadium analitycznym. To jest bardzo trudny i drogi projekt, pochłaniający bardzo dużo środków, stąd trzeba dobrze obliczyć spodziewane efekty w stosunku do nakładów. Jesteśmy w kontakcie ze środowiskami samorządowymi i badamy studium wykonalności tej linii kolejowej oraz pewne przesłanki efektywności inwestycji. Umawialiśmy się, że w ciągu tego roku będziemy mieli rekomendację co do sposobu budowania tej linii i czy ją budować. Wtedy zobaczymy jakie to będą rekomendacje i co wynika z analiz. Będziemy mogli porównać nakłady do spodziewanych efektów – powiedziała pod koniec czerwca Maria Wasiak.

Jednak w Krajowym Programie Kolejowym do 2023 roku nie ma tej inwestycji na liście podstawowej. Znajduje się ona dopiero na 20 pozycji listy rezerwowej.
Nowa linia, co jest szczególnie ważne, jest ujęta w korytarzu europejskim, co prawda jako linia uzupełniająca, ale międzynarodowa, przebiegająca przez Słowację, Węgry i Rumunię. Po wybudowaniu musi mieć kontynuację w postaci modernizacji Chabówka - Zakopane i Nowy Sącz - Muszyna - Leluchów. Takie inwestycje w Polsce mogą być budowane tylko przy wsparciu z funduszy europejskich. Lokalne społeczności muszą zaangażować się rozwiązywanie problemów społecznych i środowiskowych, które będą się pojawiać wokół inwestycji, na poziomie lokalnym.
Gdyby realizacja inwestycji miała zostać sfinansowana z funduszy, których dotyczy lista, budowa musiałaby zakończyć się do 2023 roku. Biorąc pod uwagę obecny kształt listy, realizacja inwestycji w zakładanym terminie i z zakładanego źródła finansowania jest nierealna.

Kolej w Polsce i Europie

: 26 lip 2015, o 22:18
autor: gar
Wiadomość z wtorku:

"Za 80 mln zł odbudowana zostanie linia kolejowa w Górach Sowich. O przyznaniu unijnej dotacji zdecydowały gminy aglomeracji wałbrzyskiej. Górska trasa uznawana jest za jedną z najpiękniejszych w Polsce.

Ostatni pociąg przejechał tędy 20 lat temu. Część linii przetrwała dzięki opiece Sowiogórskiego Bractwa Kolejowego i gminie Walim. Teraz organizowane są tu zawody w drezynowaniu. Powrót pociągów – zdaniem mieszkańców – przyczyni się do rozwoju turystyki.
Wyremontowany ma zostać 21-kilometrowy odcinek trasy, w tym liczne wiadukty i ponad półtorakilometrowy tunel. Pociągi miałyby jeździć od Jugowic przez Jedlinę do Wałbrzycha i dalej do Świdnicy i Jaworzyny Śląskiej.
Uzdrowisko Jedlina zaplanowało budowę centrum przesiadkowego. Turyści będą mogli odpocząć, napić się wody leczniczej, uczestniczyć w imprezach.
Już podpisano stosowne porozumienie z Polskimi Liniami Kolejowymi. Remont trasy w sierpniu ma zaakceptować Rada Ministrów."

http://wroclaw.tvp.pl/20925336/odbudowa-trasy

Kolej w Polsce i Europie

: 8 gru 2015, o 15:49
autor: Adler
13 grudnia przywrócone zostanie bezpośrednie połączenie kolejowe Wrocław - Drezno.

Dla osób podróżujących relacją do/z Drezna Koleje Dolnośląskie przygotowały specjalną ofertę taryfową. Pociągi do Drezna odjadą z Wrocławia Głównego o godzinie: 6:06, 14:30 i 18:08, powrót z Drezna zaplanowano natomiast na godziny: 10:04, 15:42 oraz 22:03.

Władze województwa cały czas zabiegają o przywrócenie połączenia Berlin - Wrocław oraz uruchomienie transgranicznego połączenia kolejowego Zgorzelec - Görlitz. Ostateczna decyzja może być jednak podjęta wyłącznie przez ministra właściwego ds. transportu.
źródło: turinfo.pl

Kolej w Polsce i Europie

: 8 gru 2015, o 16:02
autor: Comen
Ciekawa informacja. Wiadomo w jakiej cenie będą bilety na to połączenie?

Kolej w Polsce i Europie

: 8 gru 2015, o 16:10
autor: Adler
Comen pisze:Wiadomo w jakiej cenie będą bilety na to połączenie?
Tadeks może coś podpowie? <mysli>

Można ruszyć na Striezelmarkt (jeden z najstarszych Jarmarków Bożonarodzeniowych w Niemczech) i/lub pochodzić po mieście, a jest co zwiedzać. <tak>

Godziny otwarcia jarmarku:
26.11-24.12.2015
niedz.-czw., godz. 10:00-20:00
pt.-sob., godz. 10:00-21:00
24.12.2015
godz. 10:00-14:00

Kolej w Polsce i Europie

: 8 gru 2015, o 16:17
autor: gar
Do cen też jeszcze nie dotarłem. Póki co znane są czasy przejazdu - w zależności od pociągu od 3,5 do 4 godzin. Jeśli cena przejazdu byłaby atrakcyjna można z Wrocławia zrobić sobie jednodniowy wypad na jarmark w Dreźnie. Przy tym układzie pociągów zostaje 8 godzin na Drezno a to jest ładna chwila czasu.

Kolej w Polsce i Europie

: 8 gru 2015, o 16:22
autor: Comen
Po drodze do Drezna pewnie można wysiąść i w Budziszynie. A w okolicach miasta - to już zapewne z przesiadką - Miśnia, Saska Szwajcaria, Moritzburg czy Muzeum Karola Maya w Radebeul.

Kolej w Polsce i Europie

: 8 gru 2015, o 21:12
autor: tadeks
turysta pisze:Tadeks może coś podpowie?
Mam wieści z listopada:
Ostateczne ceny biletów są jeszcze ustalane. Jednak Koleje Dolnośląskie uchylają rąbka tajemnicy. - Cena biletu jednorazowego, w jedną stronę z Wrocławia do Drezna, nie powinna przekroczyć 80 złotych, a biletu w tą i z powrotem 120 złotych . Tańsza będzie podróż w grupie. Bilet w dwie strony ważny jedną dobę dla 5-osobowej rodziny (z maksymalnie dwiema osobami powyżej 15 lat) ma kosztować około 230 zł. Taki sam ale na dwa tygodnie - około 300 zł. 5-osobowa grupa, niezależnie od wieku, za podróż w dwie strony na jeden dzień też zapłaci około 300 zł.
Na odcinku do granicy polsko-niemieckiej będzie obowiązywać standardowa taryfa Kolei Dolnośląskich. Bilet z Wrocławia do Zgorzelca kosztuje 27 złotych i 10 groszy.

Ile z tych ustaleń jest wprowadzanych do nowej taryfy? Nie wiem. Poważnie zainteresowanych posyłam na ich stronę: https://www.kolejedolnoslaskie.eu/pl/

Kolej w Polsce i Europie

: 8 gru 2015, o 22:22
autor: Adler
tadeks pisze:Cena biletu jednorazowego, w jedną stronę z Wrocławia do Drezna, nie powinna przekroczyć 80 złotych, a biletu w tą i z powrotem 120 złotych . Tańsza będzie podróż w grupie. Bilet w dwie strony ważny jedną dobę dla 5-osobowej rodziny (z maksymalnie dwiema osobami powyżej 15 lat) ma kosztować około 230 zł. Taki sam ale na dwa tygodnie - około 300 zł. 5-osobowa grupa, niezależnie od wieku, za podróż w dwie strony na jeden dzień też zapłaci około 300 zł.
Dzięki. <okok>
turysta pisze:Władze województwa cały czas zabiegają o przywrócenie połączenia Berlin - Wrocław oraz uruchomienie transgranicznego połączenia kolejowego Zgorzelec - Görlitz.
Pamiętam bodajże w 2008 roku gdy jechałem ładnym, pachnącym pośpiesznym z Görlitz do Zgorzelca.
Bardzo ładne widoki z mostu. Pamiętam ten krótki przejazd, bo jedna z uczestniczek tego wyjazdu otrzymała mandat 50zł za trzymanie nóg na świeżych, niemalże futrzastych siedzeniach. <tak>

Kolej w Polsce i Europie

: 16 gru 2015, o 10:52
autor: gar
Nowy rozkład kolejowy już funkcjonuje i można tam znaleźć trochę ciekawostek np. znalazłem osobowy na trasie Katowice - Kraków jeżdżący szybciej od IC. IC jedzie 2,14 h (wyjazd 19.36, przyjazd 21.50), a osobowy 2,03 h (wyjazd 19.07, przyjazd 21.10). Inne IC jeżdżą ciut szybciej tj. 2,00 h, ale jak dla mnie 3 minuty różnicy w czasie przejazdu między IC a osobowym, gdy ten drugi zatrzymuje się na 17 przystankach i stacjach po drodze to jakiś żart. Pewnie jak się dobrze poszuka to takich kwiatków będzie dużo więcej.