Cmentarze wojenne w Małopolsce

Moderator: Comen

Awatar użytkownika
salewiak
Inicjator Forum
Inicjator Forum
Posty: 8079
Rejestracja: 19 wrz 2010, o 23:06
Lokalizacja: phpBB 3.2

Cmentarze wojenne w Małopolsce

Post autor: salewiak » 19 maja 2018, o 01:07

Kolejny cmentarz, który ostatnio odwiedziłem - Nr 200 (Tarnów-Chyszów).
Tylu młodych ludzi, tyle istnień ludzkich, tyle tragedii rodzinnych... :(

IMG_0713.JPG
IMG_0715.JPG
IMG_0716.JPG
IMG_0719.JPG
IMG_0722.JPG
IMG_0726.JPG
IMG_0727.JPG
IMG_0729.JPG
IMG_0735.JPG
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
salewiak
Inicjator Forum
Inicjator Forum
Posty: 8079
Rejestracja: 19 wrz 2010, o 23:06
Lokalizacja: phpBB 3.2

Cmentarze wojenne w Małopolsce

Post autor: salewiak » 26 cze 2018, o 15:33

Spore zmiany czekają cmentarz nr 171 w Łowczówku.
Trwa bowiem przebudowa infrastruktury turystycznej, a później samego cmentarza.
Wszystko w związku z obchodami 100-tnej rocznicy odzyskania niepodległości.

Artykuł: tutaj

Awatar użytkownika
gar
Szycha/Forumowicz 2016
Szycha/Forumowicz 2016
Posty: 3159
Rejestracja: 5 sty 2014, o 23:45
Lokalizacja: Śląsk

Cmentarze wojenne w Małopolsce

Post autor: gar » 26 cze 2018, o 16:25

germ@n pisze:
26 cze 2018, o 15:33
Spore zmiany czekają cmentarz nr 171 w Łowczówku.
Trwa bowiem przebudowa infrastruktury turystycznej, a później samego cmentarza.
Wszystko w związku z obchodami 100-tnej rocznicy odzyskania niepodległości.

Artykuł: tutaj
Grill przy cmentarzu - dla mnie kierunek dość kontrowersyjny. Dobrze, że ktoś nie wpadł na pomysł, aby grill zrobić na samym cmentarzu.

Awatar użytkownika
salewiak
Inicjator Forum
Inicjator Forum
Posty: 8079
Rejestracja: 19 wrz 2010, o 23:06
Lokalizacja: phpBB 3.2

Cmentarze wojenne w Małopolsce

Post autor: salewiak » 26 cze 2018, o 22:45

Jak sądzę chodzi o stworzenie godziwych warunków młodym ludziom, którzy w listopadzie (co roku) szturmują ów cmentarz i jego najbliższą okolicę. W tym roku będzie ich jeszcze więcej, z wiadomego powodu.

Awatar użytkownika
Comen
Ekipa Forum
Ekipa Forum
Posty: 4868
Rejestracja: 30 maja 2011, o 00:37
Lokalizacja: Kraków

Cmentarze wojenne w Małopolsce

Post autor: Comen » 27 cze 2018, o 01:36

Ten cmentarz ma jakieś szczególne względy? Jest największy, najłatwiej dostępny czy na jakiś inny sposób wyjątkowy?
Nie byłem wszędzie, ale mam to na uwadze
A może coś o Szwecji? http://swevirtual.blogspot.com/

Awatar użytkownika
salewiak
Inicjator Forum
Inicjator Forum
Posty: 8079
Rejestracja: 19 wrz 2010, o 23:06
Lokalizacja: phpBB 3.2

Cmentarze wojenne w Małopolsce

Post autor: salewiak » 27 cze 2018, o 08:44

Comen pisze:
27 cze 2018, o 01:36
Ten cmentarz ma jakieś szczególne względy? Jest największy, najłatwiej dostępny czy na jakiś inny sposób wyjątkowy?
To cmentarz Legionistów Polskich Piłsudskiego.
Napis przy wejściu:
CMENTARZ WOJENNY/ W ŁOWCZÓWKU/ grom. PLEŚNA/ JEST MIEJSCEM UŚWIĘCONYM/ KRWIĄ ŻOŁNIERZY POSLKICH/ POLEGŁYCH NA TUTEJSZYCH/ WZGÓRZACH W R. 1914/ W WALKACH O WOLNOŚĆ I BYT/ NARODU POLSKIEGO/(...)
Cmentarz wyjątkowy dla wielu mieszkańców powiatu tarnowskiego.
Spoczywa tam m.in. 80 Polaków - Legionistów.
Niech mnie proszę poprawią Jan M. lub tadeks, jeśli się mylę, ale na żadnym innym nie ma tak wielu poległych Polaków. Tarnowski oddział PTTK organizuje tam coroczny złaz dzieci i młodzieży, a lokalne władze obchody o charakterze patriotycznym.

Polecam lekturę: http://www.bitwapodlowczowkiem.pl/

Jan M.
Turysta
Turysta
Posty: 29
Rejestracja: 10 lut 2017, o 08:37
Lokalizacja: Beskid Niski

Cmentarze wojenne w Małopolsce

Post autor: Jan M. » 27 cze 2018, o 18:17

To cmentarz Legionistów Polskich Piłsudskiego
Na tym cmentarzu pochowanych jest 272 żołnierzy armii austro-węgierskiej i w tej liczbie "nasi" legioniści.
Leżą tam też Rosjanie w liczbie 239.
Na okolicznych cmentarzach również można spotkać nazwiska poległych legionistów.

Odnośnie poległych Polaków pochowanych na jednym cmentarzu, wystarczy spojrzeć na nazwiska poległych pochowanych na cm. 123 Łużna- Pustki. Walczyły tam między innymi pułki 20 (krakowski 88% Polacy),
56(wadowicki 88%), 57(tarnowski91%), 100(cieszyński 37%).
W spisach Polegli w Galicji Zachodniej Jerzego Drogomira jest bardzo dużo polskich nazwisk walczących w tych jednostkach.

Już w 2015 roku mówiło się, że główne uroczystości na 100-lecie odzyskania przez Polskę niepodległości będą na tym cmentarzu.
Oby obecne remonty nie były robione teraz szybko, jedynie pod datę listopadową, choć wykonawca znany z remontów na innych cmentarzach solidny.
Oby nie wymyślono tylko np. czerwonej kostki przed wejściem :-D .

Awatar użytkownika
salewiak
Inicjator Forum
Inicjator Forum
Posty: 8079
Rejestracja: 19 wrz 2010, o 23:06
Lokalizacja: phpBB 3.2

Cmentarze wojenne w Małopolsce

Post autor: salewiak » 28 cze 2018, o 12:44

Jan M. pisze:
27 cze 2018, o 18:17
Odnośnie poległych Polaków pochowanych na jednym cmentarzu, wystarczy spojrzeć na nazwiska poległych pochowanych na cm. 123 Łużna- Pustki. Walczyły tam między innymi pułki 20 (krakowski 88% Polacy),
56(wadowicki 88%), 57(tarnowski91%), 100(cieszyński 37%).
W spisach Polegli w Galicji Zachodniej Jerzego Drogomira jest bardzo dużo polskich nazwisk walczących w tych jednostkach.
Byłem niedawno na tym cmentarzu, udało mi się nawet rozwikłać pewną zagadkę. Przeszedłem prawie wszystkie alejki (żona z córką zostały na dole, wkradła się u nich nerwowość z tego powodu🤫) w poszukiwaniu poległych z tarnowskiego pułku. Kurczę, nie widziałem wielu nazwisk polskich żołnierzy. Węgrów z charakterystycznymi wstążkami w barwach narodowych, Austriaków i Rosjan wielu, Polaków w porównaniu z tamtymi niezbyt. Stąd moje pytanie o największą liczbę Polaków spoczywających na jednym cmentarzu z I WŚ.

O tym, że Polacy byli wcieleni do trzech armii i że musieli walczyć ze sobą (ten fakt przeraża mnie najbardziej) chyba każdy z nas pamięta. Jeśli nie z fachowych książek, to nawet ze szkoły, lekcji historii. A u nas sporo o tym mówiono. Mam aktualnie kontakt z p. Stanisławem Kornasiem z PTTK, który od początku lat 90tych zajmuje się Łowczówkiem i który weryfikuje kandydatów do cmentarnej, tematycznej odznaki.

O powyższym cmentarzu kilka postów wcześniej.

Jan M.
Turysta
Turysta
Posty: 29
Rejestracja: 10 lut 2017, o 08:37
Lokalizacja: Beskid Niski

Cmentarze wojenne w Małopolsce

Post autor: Jan M. » 28 cze 2018, o 13:33

Zaglądnij do Muzeum w Tarnowie, ew. biblioteki.
Tam w książce J. Drogomira tom I na str.583-590 spis poległych ze 123-ki. Samych polskobrzmiących nazwisk z pułku tarnowskiego jest ponad pięćdziesiąt (nie chce mi się analizować dokładnie).
Dochodzą jeszcze pozostałe "polskie" pułki.
Sprawdź na mapce cmentarza rozmieszczenie poszczególnych pułków.

Awatar użytkownika
salewiak
Inicjator Forum
Inicjator Forum
Posty: 8079
Rejestracja: 19 wrz 2010, o 23:06
Lokalizacja: phpBB 3.2

Cmentarze wojenne w Małopolsce

Post autor: salewiak » 28 cze 2018, o 13:46

Jan M. pisze:
28 cze 2018, o 13:33
Zaglądnij do Muzeum w Tarnowie, ew. biblioteki.
Tam w książce J. Drogomira tom I na str.583-590 spis poległych ze 123-ki.
Miałem tę książkę. Z miejscowego oddziału PTTK.
Wierzę na słowo.
Jan M. pisze:
28 cze 2018, o 13:33
Samych polskobrzmiących nazwisk z pułku tarnowskiego jest ponad pięćdziesiąt (nie chce mi się analizować dokładnie).
Szedłem z mapką i w tamtej alejce częściej występują nazwiska pochodzenia austriackiego i węgierskiego. (T)
Jan M. pisze:
28 cze 2018, o 13:33
Dochodzą jeszcze pozostałe "polskie" pułki.
Sprawdź na mapce cmentarza rozmieszczenie poszczególnych pułków.
Byłem, sprawdzałem mapkę przy wejściu na cmentarz, w telefonie i nawet tę z rażącym błędem w Wikipedii. (D)

Pamiętam sporo nazwisk polsko brzmiących z imionami niemieckimi, tudzież w sektorach rosyjskich.
W części pułków armii Austro-Węgierskiej owszem, pamiętam Polaków, ale czy tak wielu, nie jestem pewien...Może za szybko i niezbyt dokładnie przeszedłem ów cmentarz. (T)

Aby mieć 100% pewności prosiłbym w wolnej chwili o porównanie liczby poległych Polaków ze 171 i 123.

Jan M.
Turysta
Turysta
Posty: 29
Rejestracja: 10 lut 2017, o 08:37
Lokalizacja: Beskid Niski

Cmentarze wojenne w Małopolsce

Post autor: Jan M. » 28 cze 2018, o 17:39

Nigdy nie lubiłem statystyk, mogę na priv. wysłać skany (łącznie 16 stron-Pustki, 6- Łowczówek ok. 60 nazwisk na stronie). Wnioski wyciągniesz sam.

Awatar użytkownika
salewiak
Inicjator Forum
Inicjator Forum
Posty: 8079
Rejestracja: 19 wrz 2010, o 23:06
Lokalizacja: phpBB 3.2

Cmentarze wojenne w Małopolsce

Post autor: salewiak » 28 cze 2018, o 22:59

Pożyczę książkę raz jeszcze.
Dziękuję.

Awatar użytkownika
tadeks
Ekspert: Góry
Ekspert: Góry
Posty: 738
Rejestracja: 7 cze 2014, o 21:17
Lokalizacja: Słupsk

Cmentarze wojenne w Małopolsce

Post autor: tadeks » 29 cze 2018, o 10:18

Nie siedzę głęboko i nie analizuję w szczegółach tematu ilości i nazwisk poległych, jednak przywołany przez germ@na coś dorzucę.
Jan M. pisze:
27 cze 2018, o 18:17
Na tym cmentarzu pochowanych jest 272 żołnierzy armii austro-węgierskiej i w tej liczbie "nasi" legioniści.
Leżą tam też Rosjanie w liczbie 239.
Wikipedia zaś informuje:
W 20 grobach zbiorowych i 275 pojedynczych pochowano 483 żołnierzy poległych głównie w grudniu 1914 w bitwie pod Łowczówkiem oraz w pierwszych dniach maja 1915 r. Wśród nich jest 80 Polaków.
Być może z tego źródła, którego germ@n raczej nie chwali, korzystał podając liczbę 80.

Inna strona- http://grobywojenne.malopolska.uw.gov.p ... Obiekt/849
podaje:
Pochowano tu 270 żołnierzy z armii austro-węgierskiej, 82 żołnierzy I Brygady Legionów Polskich oraz 239 żołnierzy z armii rosyjskiej poległych w okresie od listopada 1914 do maja 1915 r. Znane są nazwiska 156 pochowanych.
Stronie chyba należy wierzyć, gdyż podaje źródła, m.in:
Archiwum Państwowe w Krakowie, zespół Wojskowy Urząd Opieki nad Grobami Wojennymi Okręgu Korpusu V, sygn. 53.
J. Cisek, K. Stepan, Lista strat Legionów Polskich 1914-1918, Kraków 2006
R. Broch, H. Hauptmann, Zachodniogalicyjskie groby bohaterów z lat wojny światowej 1914–1915, przeł. J. Sznytka, Tarnów 1993, s. 268.
J. Drogomir, Polegli w Galicji Zachodniej 1914-1915 (1918): Wykaz poległych i zmarłych pochowanych na 400 cmentarzach wojskowych w Galicji Zachodniej, T. 2, Tarnów 2002, s. 154-160.
O. Duda, Cmentarze I wojny światowej w Galicji Zachodniej 1914-1918, Warszawa 1995, s. 245-246.

Jednak o poległych Legionistach piszą tak, jakby nie byli zaliczani do poległych z całej armii.

Legiony były oddzielną formacją Armii Austro-Węgierskiej. Jednak w innych jednostkach Armii służyli również Polacy, których też wielu poległo.
Rozbieżność w ilości poległych Polaków może być spowodowana tym, że pełną listę poległych Polaków należy uzupełnić o tych niezidentyfikowanych.
Kilkuset walczących nie zostało zidentyfikowanych, a wiadomo, że polegli. Ci Polacy niezidentyfikowani mogą być uzupełnieniem do dłuższej listy poległych Polaków.
Pytam: czy nie warto, o ile tego już nie zrobiono, umieścić listę Polaków poległych, niezidentyfikowanych, których miejsca pochówku są nie znane, jest wątpliwy lub pochowani są w grobach zbiorowych?

Całą listę 156 zidentyfikowanych poległych, żeby nie szukać po muzeach, archiwach, przejrzeć można tu:
http://grobywojenne.malopolska.uw.gov.p ... Obiekt/849

Jan M.
Turysta
Turysta
Posty: 29
Rejestracja: 10 lut 2017, o 08:37
Lokalizacja: Beskid Niski

Cmentarze wojenne w Małopolsce

Post autor: Jan M. » 29 cze 2018, o 17:12

Najbardziej wiarygodną pozycją jest spis poległych autorstwa Jerzego Drogomira.
Legionistów ujmuje w armii A-W (liczba poległych kilka postów wyżej).
Od daty jej publikacji dzięki kilku "zapaleńcom" przybyło jedynie trochę nazwisk żołnierzy, którzy do tej pory byli w rubryce "niezidentyfikowani".
Rudolf Broch podaje tylko ilość grobów na danym cmentarzu.
Oktawian Duda podaje 473 poległych z armii A-W i R oraz 113 Legionistów.
Reasumując "do wyboru, do koloru".

Awatar użytkownika
salewiak
Inicjator Forum
Inicjator Forum
Posty: 8079
Rejestracja: 19 wrz 2010, o 23:06
Lokalizacja: phpBB 3.2

Cmentarze wojenne w Małopolsce

Post autor: salewiak » 8 lip 2018, o 22:31

Jan M. pisze:
29 cze 2018, o 17:12
Najbardziej wiarygodną pozycją jest spis poległych autorstwa Jerzego Drogomira.
Będę zatem prosić o zweryfikowanie liczby poległych Węgrów na cmentarzu nr 200 (Tarnów-Chyszów).
Niebawem mam gości z Węgier i zażyczyli sobie wizytę na tym cmentarzu "bo tam dużo jest Węgrów pochowanych". Liczba 534 poległych z armii AW z tablicy przed wejściem jest nieprecyzyjna. Dodatkowo polegli niezidentyfikowani. Czy precyzuje to zagadnienie wspomniana pozycja autorstwa J. Dragomira? (T)

Drugie pytanie: czy pochowani tam Węgrzy to żołnierze polegli w roku 1915, czy również w innych latach?
Pytam o to, ponieważ widziałem na tym cmentarzu nagrobki Rosjan poległych w 1918r. (T)

Jan M.
Turysta
Turysta
Posty: 29
Rejestracja: 10 lut 2017, o 08:37
Lokalizacja: Beskid Niski

Cmentarze wojenne w Małopolsce

Post autor: Jan M. » 9 lip 2018, o 20:19

Informacja na tablicy jest precyzyjna, 535 poległych z armii A-W (w tej liczbie niezidentyfikowani), niemieckiej 47, rosyjskiej 760, serbskiej 4, włoskiej 9, polskiej 2, ? 1. Łącznie 1358 poległych w tym 736 znanych i 595 nieznanych.
Przy każdym nazwisku podano nr jednostki w jakiej służył np. P.R.I.R.218, T. K. J. R.3, I.R.77, L.I.R.13 .....itd., itp., oraz datę śmierci.
Teraz trzeba użyć "ściągi" zamieszczonej na końcu książki i analizować skąd są poszczególne jednostki.
Odnośnie dat zgonu, maj 1915- grudzień 1918. Taka rozpiętość w czasie wynika zapewne z tego, że Tarnów był w czasie wojny wielkim lazaretem dla obydwu zwaśnionych stron.

Awatar użytkownika
salewiak
Inicjator Forum
Inicjator Forum
Posty: 8079
Rejestracja: 19 wrz 2010, o 23:06
Lokalizacja: phpBB 3.2

Cmentarze wojenne w Małopolsce

Post autor: salewiak » 9 lip 2018, o 23:32

Jan M. pisze:
9 lip 2018, o 20:19
Przy każdym nazwisku podano nr jednostki w jakiej służył np. P.R.I.R.218, T. K. J. R.3, I.R.77, L.I.R.13 .....itd., itp., oraz datę śmierci. Teraz trzeba użyć "ściągi" zamieszczonej na końcu książki i analizować skąd są poszczególne jednostki.
Podejrzewam, że nie zdążę tego uczynić i opowiem moim gościom: "Jest tutaj wielu Węgrów pochowanych", czyli to, co wszyscy już wiemy zbliżając się do tego cmentarza.

Awatar użytkownika
tadeks
Ekspert: Góry
Ekspert: Góry
Posty: 738
Rejestracja: 7 cze 2014, o 21:17
Lokalizacja: Słupsk

Cmentarze wojenne w Małopolsce

Post autor: tadeks » 10 lip 2018, o 18:25

germ@n pisze:
8 lip 2018, o 22:31
Jan M. pisze:
29 cze 2018, o 17:12
Najbardziej wiarygodną pozycją jest spis poległych autorstwa Jerzego Drogomira.
Będę zatem prosić o zweryfikowanie liczby poległych Węgrów na cmentarzu nr 200 (Tarnów-Chyszów).
Liczba 534 poległych z armii AW z tablicy przed wejściem jest nieprecyzyjna. Dodatkowo polegli niezidentyfikowani. Czy precyzuje to zagadnienie wspomniana pozycja autorstwa J. Dragomira? (T)
1. Z którego roku są dane Drogomira? Według moich dociekań z 2002 r.
2. Tablica. Nie znam i nie szukam całej treści z tablicy. Dane na niej umieszczone są z pracy Drogomira, tak? Kiedy i czy były weryfikowane i uzupełniane?
Jan M. pisze:
9 lip 2018, o 20:19
Informacja na tablicy jest precyzyjna... Łącznie 1358 poległych w tym 736 znanych i 595 nieznanych.
736 + 595 daje 1331. Różnica między 1358, a 1331 jest 27. (???)
germ@n pisze:
8 lip 2018, o 22:31
Drugie pytanie: czy pochowani tam Węgrzy to żołnierze polegli w roku 1915, czy również w innych latach?
Pytam o to, ponieważ widziałem na tym cmentarzu nagrobki Rosjan poległych w 1918r. (T)
Ja mam info, że chowano na tym cmentarzu również po wojnie do 1922 roku, zmarłych z ran i chorób, również m.in. internowanych z korpusu generała Nikołaja Bredowa (poczytaj o nim), Wojska Polskiego, armii włoskiej, armii serbskiej, armii ukraińskiej.
W tym źródle są więc większe liczby : liczba pochowanych 1618, liczba zidentyfikowanych 1022.

Reasumując, podpisuję się pod poniższym:
Jan M. pisze:
28 cze 2018, o 17:39
Nigdy nie lubiłem statystyk...Wnioski wyciągniesz sam

Jan M.
Turysta
Turysta
Posty: 29
Rejestracja: 10 lut 2017, o 08:37
Lokalizacja: Beskid Niski

Cmentarze wojenne w Małopolsce

Post autor: Jan M. » 10 lip 2018, o 23:02

Tych 27-miu nieszczęśników należy dodać do zidentyfikowanych (mój błąd).
II tom J. Drogomir rzeczywiście wydał w 2002 (I- 1999, III-2005).
JD nie uwzględniał późniejszych pochówków. Musiał by uwzględniać np. pochówki z II WŚ zarówno z armii niemieckiej i rosyjskiej.

Awatar użytkownika
salewiak
Inicjator Forum
Inicjator Forum
Posty: 8079
Rejestracja: 19 wrz 2010, o 23:06
Lokalizacja: phpBB 3.2

Cmentarze wojenne w Małopolsce

Post autor: salewiak » 10 lip 2018, o 23:06

Jeśli zdążę, to przeliczę węgiersko brzmiące nazwiska z tej listy... (książki nie posiadam). Chyba, że ktoś ma teraz więcej czasu i może pomóc? (S)

Awatar użytkownika
salewiak
Inicjator Forum
Inicjator Forum
Posty: 8079
Rejestracja: 19 wrz 2010, o 23:06
Lokalizacja: phpBB 3.2

Cmentarze wojenne w Małopolsce

Post autor: salewiak » 19 lip 2018, o 22:49

tadeks pisze:
19 lip 2018, o 15:45
Żeby nie zanudzać, esencja wyprawy, czyli, cmentarze wojenne odwiedzone w ciągu tych kilku dni:
314 - Bochnia,
299 - Lipnica Murowana (za kościołem),
303 - Rajbrot,
300 - Rajbrot Kobyła,
357 - Kamionka Mała (Jastrząbka),
368 - Jabłoniec,
369 - Golców,
359 - Jaworzyna,
358 - Laskowa,
301 -Żegocina,
302 - Żegocina,
307 - Łąkta Dolna,
307 - Łąkta Dolna,
305 - Łąkta Dolna,
308 -Królówka,
304 - Łąkta Górna,
342 - Łapanów,
340 - Zonie,
341 - Wichraż (Wola Nieszkowska),
309 - Trzciana,
366 - Limanowa,
365 - Tymbark,
381 - Wieliczka (to przerwa w drodze do Krakowa i do Słupska).
tadeks,
na ilu (których) jeszcze nie byłeś? (T)

Odpowiedz

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: i 9 gości