Najlepsze forum turystyczne w sieci! Już od ponad 11 lat!

Koleje w Sudetach

Ciekawe miejsca w Sudetach i Górach Świętokrzyskich oraz relacje z naszych wypraw.
Awatar użytkownika
gar
Donator
Posty: 6141
Rejestracja: 5 sty 2014, o 23:45
Lokalizacja: Śląsk

Koleje w Sudetach

Post autor: gar »

Podaję za "rynkiem kolejowym":
Zarząd Województwa Dolnośląskiego wypracował porozumienie z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi dotyczące wznowienia kursów pociągów na linii kolejowej nr 322 Kłodzko Nowe – Stronie Śląskie. Pociągi mają szansę powrócić na tę trasę za około trzy lata.
W perspektywie około trzech lat do miejscowości Lądek-Zdrój i Stronie Śląskie w województwie dolnośląskim mają szansę powrócić regularne połączenia kolejowe. Zarząd Województwa Dolnośląskiego porozumiał się w tej kwestii z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi. O porozumieniu poinformował Urząd Miasta Stronie Śląskie na swojej oficjalnej stronie internetowej.

Pasażerski ruch kolejowy na 24-kilometrowej, niezelektryfikowanej linii nr 322 Kłodzko Nowe – Lądek-Zdrój – Stronie Śląskie, powstałej w 1897 roku, został zawieszony w 2004 roku.

– Zarząd Województwa doszedł do porozumienia z Polskimi Liniami Kolejowymi w kwestii rozpoczęcia inwestycji dotyczącej wznowienia kursów pociągów na trasie 322, która prowadzi do Stronia Śląskiego. Na pełne zakończenie sprawy związanej ze wznowieniem połączeń kolejowych do Lądka-Zdroju i Stronia Śląskiego będzie trzeba jeszcze trochę poczekać, otóż potrzebne będą dodatkowe środki na modernizację tej trasy. Ze wstępnych wyliczeń wynika, że będzie to suma rzędu 15 mln zł. Prawdopodobnie szynobusem do Stronia Śląskiego będzie można pojechać w ciągu najbliższych trzech lat – czytamy w oficjalnym komunikacie UM Stronie Śląskie.

Szybciej niż własnym autem

– Przywrócenie połączeń na linii 322 niewątpliwie przysłuży się do rozwoju naszej gminy i będzie dużym ułatwieniem dla mieszkańców, ale także dla turystów, którzy co roku tłocznie przyjeżdżają w nasze strony, aby spędzić tu urlop. Według doniesień szynobus będzie pojazdem bardzo komfortowym – klimatyzowanym, posiadającym nowoczesne toalety i miejsca na rowery oraz przystosowanym dla osób niepełnosprawnych. Dodatkowo pociąg będzie pokonywał szybciej trasę z Kłodzka do Stronia Śląskiego (24 km) niż przeciętny samochód i będzie zatrzymywać się na 10-ciu stacjach – informuje UM Stronie Śląskie.

Lądek-Zdrój i Stronie Śląskie to kolejne miejscowości, które w najbliższych latach mogą zostać objęte projektami reaktywacji połączeń kolejowych. W ostatnich latach częściowej rewitalizacji i reaktywacji połączeń regionalnych oraz dalekobieżnych doczekała się m.in. Kudowa Zdrój. Częściową rewitalizację przeszła również linia kolejowa do Szklarskiej Poręby Górnej i czeskiego Harrachova. Aktywiści oraz samorządowcy działają w kwestii przywrócenia połączeń kolejowych m.in. do Kowar, Karpacza i Mysłakowic.

Najpierw rozebrali, teraz odbudują

Na początku 2015 roku PKP SA zdemontowała część infrastruktury kolejowej na stacji w Stroniu Śląskim. Fizycznie zlikwidowano niemal wszystkie tory boczne na stacji. Pracownicy Centrum Edukacji, Turystyki i Kultury, który mieści się w wyremontowanym budynku byłego dworca kolejowego w miejscowości, z obawy o możliwość demontażu wszystkich torów, gdzie rok rocznie odbywa się impreza organizowana przez dolnośląskich drezyniarzy, zaalarmowali straż miejską i burmistrza. Tor główny ostatecznie pozostawiono.
Awatar użytkownika
tadeks
Posty: 1020
Rejestracja: 7 cze 2014, o 21:17
Lokalizacja: Słupsk

Koleje w Sudetach

Post autor: tadeks »

Oj Gar-u , zacytowałeś konkrety, aby weszły w życie.
Pisz na bieżąco o linii Katowice- Kraków. Ostatnio pociągi jeździły ok. 130 minut.
Awatar użytkownika
gar
Donator
Posty: 6141
Rejestracja: 5 sty 2014, o 23:45
Lokalizacja: Śląsk

Koleje w Sudetach

Post autor: gar »

Z jednej strony chciałbym aby to się udało - z drugiej jestem bardzo sceptyczny co do powodzenia tego pomysłu.
Katowice - Kraków - szkoda gadać. Teraz IC jeździ wolniej na tej trasie niż 15 lat temu osobowy zatrzymujący się na każdej stacji.
Awatar użytkownika
gar
Donator
Posty: 6141
Rejestracja: 5 sty 2014, o 23:45
Lokalizacja: Śląsk

Koleje w Sudetach

Post autor: gar »

Za Rynek Kolejowy:

Wiszące tory w Jerzmanicach Zdroju. Co wstrzymuje modernizacje na Dolnym Śląsku?

Michał Szymajda ⚫ 20.04.2017

Podmyte przez rzekę Kaczawę tory linii kolejowej 284 w Jerzmanicach na Dolnym Śląsku są miejscem bardzo chętnie odwiedzanym przez turystów, ale też symbolem upadku kolei. Są szanse, że tor znajdzie się na swoim miejscu i pojadą po nim pociągi, choć potrzeba do tego sporej determinacji i współpracy wielu partnerów.
Tor, który wisi nad rzeką Kaczawą, która zmieniła swoje koryto po wezbraniu w 2007 roku, to fragment linii 284. Rozpoczyna się ona w Legnicy, a kończy w Mirsku, 10 kilometrów od granicy polsko-czeskiej, choć kiedyś dotrzeć nią można było niemal pod same słupki graniczne. Obecnie tylko część całej linii, pomiędzy Legnicą a Jarzmanicami Zdrojem jest przejezdna, pozostałe odcinki zostały fizycznie rozebrane, bądź pozostają nieczynne. Prędkości szlakowe na zelektryfikowanym odcinku z Jerzmanic do Legnicy nie są z resztą zachwycające i wynoszą od 20 do 50 km/h, wystarcza to jednak całkowicie do towarowych przewozów, które tu funkcjonują ze względu na działające w okolicy kopalnie.

Samorządowcy chcą naprawy linii 284

Obecnie, jak informuje Radio Wrocław, samorządowcy z kilku gmin chcą starać się o pieniądze na remont linii 284 z Legnicy do Lwówka Śląskiego (tory wiszą w Jerzmanicach, dokładnie w połowie tego odcinka) i dalej z Lwówka do Jeleniej Góry.

– Gdyby udało się doprowadzić linię do takiego stanu, aby można przejechać między Legnicą a Jelenią Górą w 90 minut, miałoby to sens. Szacujemy, że odcinek z Legnicy do Złotoryi da się przejechać w 22 minuty, ze stacji Złotoryja do Lwówka Śląskiego w 27 minut, a ze Lwówka Śląskiego do Jeleniej Góry w 36 minut – powiedział burmistrz Złotoryi Robert Pawłowski.

Brak studium wykonalności utrudnia wycenę prac

Chętni na udrożnienie linii są też inni przedstawiciele władz lokalnych, a koszty remontu linii na odcinku od Legnicy do Lwówka określają oni na 130 – 180 mln zł. Problemem jest jednak to, że szacunki te nie są podparte odpowiednim dokumentem, którym w tym wypadku powinno być studium wykonalności. Samorządy powinny więc zlecić wykonanie takiego dokumentu.

– Do wykorzystania samorząd województwa dolnośląskiego będzie miał jeszcze około 100 mln zł na różne projekty kolejowe. Ta linia mogłaby znaleźć się na liście – mówi Jerzy Michalak, członek zarządu województwa dolnośląskiego. Modernizacja linii 284 została zresztą wpisana do wojewódzkiego planu transportowego, głównie dlatego, że Lwówek Śląski i Złotoryja to dwa najbardziej wykluczone komunikacyjnie regiony kraju, co oczywiście przekłada się na ograniczenie mobilność mieszkańców i dostępu do edukacji i kultury.

Co z linią lwówecką?

Do uzyskania czasu przejazdu pomiędzy Legnicą a Jelenią Górą równego 90 minut (przez Złotoryję, Jerzmanicę, Lwówek i Wleń) konieczna jest oczywiście modernizacja linii kolejowej 283 z Lwówka Śląskiego do Jeleniej Góry – jednej z piękniejszych w Polsce, gdzie ze względu na bardzo niskie prędkości szlakowe (kuriozum polega na tym, że PKP PLK znalazło pieniądze na remont wiat dworcowych w Lwówku, zabrakło jednak pieniędzy na poprawę stanu szlaku i obecnie z dworca nie korzysta nikt, o czym piszemy tutaj) utrzymywanie przewozów pasażerskich jest bezzasadne.

Obecnie linia znajduje się w rękach PKP PLK i nic nie zapowiada zmiany tego stanu. Problem polega na tym, że szacunki dotyczące kosztów modernizacji linii do tych samych standardów (60 km/h) są różne, ale wciąż wysokie zarówno gdy mówi o tym PLK lub ministerstwo – ok 80 mln lub 120 mln zł (druga suma za słowami Dariusza Kolubka, dyrektora Zakładu Linii Kolejowych w Wałbrzychu), i gdy mówi o tym Piotr Malepszak, były dyrektor Biura Dróg Kolejowych PKP PLK (a obecnie członek zarządu Kolei Dolnośląskich) – 30 mln zł. Podobnie koszty udrożnienia linii lwóweckiej ocenia Dolnośląska Służba Dróg i Kolei, która jest m.in. zarządcą linii z Wrocławia do Trzebnicy i zapewne przejęłaby też Linię Lwówecką, gdyby umierający szlak zechciały przekazać województwu PKP PLK.

Połączenia pasażerskie między Jerzmanicami (Złotoryją) a Lwówkiem Śląskim zawieszono 10 października 1991 r., towarowe w 1992 roku. Ruch pociągów pasażerskich między Jelenią Górą a Lwówkiem ustał w grudniu 2016 roku, kiedy PKP PLK ustaliła maksymalną prędkość przejazdu po linii na 10 km/h na niemal całym odcinku szlaku.
Awatar użytkownika
Comen
Jr. Admin
Posty: 7185
Rejestracja: 30 maja 2011, o 00:37
Lokalizacja: Kraków

Koleje w Sudetach

Post autor: Comen »

Nie jestem na 100% pewny, ale w okolicach Jerzmanic widziałem w tamtym roku zdaje się wagony towarowe na torach. Bliżej Złotoryi szlak był chyba jakoś tam używany o czym świadczy "wyślizgany" profil szyn.
Torymaly.jpg
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Nie byłem wszędzie, ale mam to na uwadze
A może coś o Szwecji? http://swevirtual.blogspot.com/
Awatar użytkownika
Adler
Administrator
Posty: 11043
Rejestracja: 19 wrz 2010, o 23:06
Lokalizacja: Galicja

Koleje w Sudetach

Post autor: Adler »

gar pisze:
24 kwie 2017, o 22:58
Za Rynek Kolejowy: http://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci ... 81326.html
Wystąpił błąd. (T)
Awatar użytkownika
gar
Donator
Posty: 6141
Rejestracja: 5 sty 2014, o 23:45
Lokalizacja: Śląsk

Koleje w Sudetach

Post autor: gar »

Comen pisze:
25 kwie 2017, o 06:24
Nie jestem na 100% pewny, ale w okolicach Jerzmanic widziałem w tamtym roku zdaje się wagony towarowe na torach. Bliżej Złotoryi szlak był chyba jakoś tam używany o czym świadczy "wyślizgany" profil szyn.
Potwierdzasz to co jest w tekście - tor z Legnicy do Jerzmanic jest na bieżąco używany przez pociągi towarowe (wywóz urobku). Niedawno na tej trasie jeździł nawet tzw. kibel, ale ze względu na czas podróży (ok. 20 km pokonywał w czasie ponad 1 h) prawie nikt nim nie jeździł i połączenie pasażerskie zlikwidowano, ale towarowe wciąż funkcjonuje. Gorzej z sytuacją za Jerzmanicami w kierunku południowym.
Awatar użytkownika
gar
Donator
Posty: 6141
Rejestracja: 5 sty 2014, o 23:45
Lokalizacja: Śląsk

Koleje w Sudetach

Post autor: gar »

Od nowego rozkładu jazdy 2017/2018 weekendowo- wakacyjna reaktywacja pociągów do Mieroszowa i na linii podsudeckiej odcinek Nysa- Kamieniec.
- Wałbrzych- Mezimesti/ Adrspach 4 pary w dniach: 28 IV-2 IX 2018 67 + 1 V 2018, 3 V 2018, 31 V 2018, 5-6 VII 2018, 15 VIII 2018; (ostatni kurs do Wrocławia)
- Nysa- Kłodzko, tylko nie wiem, kto tym będzie jeździł, bo obieg jest Nysa 7.24 (bez skomunikowania z przyjazdem Kędzierzyna)- Kłodzko 8.41- Nysa 10.00 oraz Kędzierzyn 13.11- Kłodzko 16.08- Nysa 17.27 (bez skomunikowania z odjazdem do Kędzierzyna, ewentualnie jest przez Opole). Kursy podobnie jak wyżej, od 28 kwietnia w wekeendy i wakacje.
Poza tym na całe szczęście zostaje Trutnov 4 pary, od 28 kwietnia w weekendy i wakacje.
Awatar użytkownika
gar
Donator
Posty: 6141
Rejestracja: 5 sty 2014, o 23:45
Lokalizacja: Śląsk

Koleje w Sudetach

Post autor: gar »

Rozpoczyna się kolejna edycja konsultacji społecznych dotyczących rozkładu jazdy, który będzie obowiązywał od 9 grudnia 2018 roku. Wszyscy zainteresowani mogą nadsyłać swoje propozycje zmian w rozkładach lub korekt tras pociągów od 22 stycznia do 4 lutego 2018 r.

Szczegóły na stronie:
http://www.koleje.dolnyslask.pl/aktualn ... eczne-920/
Awatar użytkownika
Adler
Administrator
Posty: 11043
Rejestracja: 19 wrz 2010, o 23:06
Lokalizacja: Galicja

Koleje w Sudetach

Post autor: Adler »

Zgłaszamy coś? (T)
Awatar użytkownika
gar
Donator
Posty: 6141
Rejestracja: 5 sty 2014, o 23:45
Lokalizacja: Śląsk

Koleje w Sudetach

Post autor: gar »

admin pisze:
27 sty 2018, o 20:37
Zgłaszamy coś? (T)
Mamy jakiś mądry pomysł ?
Awatar użytkownika
Comen
Jr. Admin
Posty: 7185
Rejestracja: 30 maja 2011, o 00:37
Lokalizacja: Kraków

Koleje w Sudetach

Post autor: Comen »

Chodzi o godziny czy propozycje połączeń?
Nie byłem wszędzie, ale mam to na uwadze
A może coś o Szwecji? http://swevirtual.blogspot.com/
Awatar użytkownika
gar
Donator
Posty: 6141
Rejestracja: 5 sty 2014, o 23:45
Lokalizacja: Śląsk

Koleje w Sudetach

Post autor: gar »

Comen pisze:
28 sty 2018, o 11:39
Chodzi o godziny czy propozycje połączeń?
Jedno i drugie
Awatar użytkownika
gar
Donator
Posty: 6141
Rejestracja: 5 sty 2014, o 23:45
Lokalizacja: Śląsk

Koleje w Sudetach

Post autor: gar »

Szykuje się nowy przystanek kolejowy (rozpoczęły się prace przy jego budowie): Wałbrzych Centrum.
Awatar użytkownika
tadeks
Posty: 1020
Rejestracja: 7 cze 2014, o 21:17
Lokalizacja: Słupsk

Re: Koleje w Sudetach

Post autor: tadeks »

gar pisze:
8 lis 2018, o 21:53
Szykuje się nowy przystanek kolejowy (rozpoczęły się prace przy jego budowie): Wałbrzych Centrum.
Jeszcze dużo wcześniej przed informacją gara czytałem gdzieś, że miał być oddany z nowym rozkładem jazdy w grudniu 2019 roku. Nie wyrobili się i nie dziwię się, bo to poważna inwestycja. Ma to być zintegrowane centrum przesiadkowe zlokalizowane blisko ulic Wysockiego i Lubelskiej. Nareszcie!
Do tej pory dworzec autobusowy w Wałbrzychu był znacznie oddalony od dworców i przystanków kolejowych w tej aglomeracji. Tylko nieliczne linie autobusowe miały przystanki przy dworcu kolejowym Wałbrzych Główny. Było to dla przybyszów uciążliwe. Ja wielokrotnie przesiadałem się w Wałbrzychu z pociągów dalekobieżnych na komunikację lokalną. W tym roku też, ale w tym przypadku w zasadzie nie narzekałem. Od dworca głównego miałem ok. 5-7 minut do przystanku autobusowego na Al. Niepodległości skąd autobusem dostałem się w głąb gór pod samą Andzejówkę (schronisko).
Awatar użytkownika
gar
Donator
Posty: 6141
Rejestracja: 5 sty 2014, o 23:45
Lokalizacja: Śląsk

Re: Koleje w Sudetach

Post autor: gar »

W Jeleniej Górze jest nowy przystanek kolejowy: Jelenia Góra Zabobrze.
Awatar użytkownika
gar
Donator
Posty: 6141
Rejestracja: 5 sty 2014, o 23:45
Lokalizacja: Śląsk

Re: Koleje w Sudetach

Post autor: gar »

Od nowego rocznego rozkładu jazdy, który zacznie obowiązywać 13 grudnia 2020 roku, do już funkcjonujących „na żądanie” przystanków w Krzyżowej i Nowej Wsi Legnickiej na pewno dołączą: Bierkowice, Błażkowa, Bolesławice Świdnickie, Gorzuchów Kłodzki, Górzyniec, Jedlina Górna, Kłodzko Książek, Kłodzko Zagórze, Kulin Kłodzki, Kwieciszowice, Lewin Kłodzki, Młyńsko, Nowa Ruda Przedmieście, Nowa Ruda Zdrojowisko, Stary Wielisław, Studzianka, Ubocze, Unisław Śląski oraz Wierzchowice. Wciąż trwają prace nad uruchomieniem przystanku na żądanie w Suszce. Wszystkie one zostaną oznaczone specjalnymi piktogramami.
Awatar użytkownika
Comen
Jr. Admin
Posty: 7185
Rejestracja: 30 maja 2011, o 00:37
Lokalizacja: Kraków

Re: Koleje w Sudetach

Post autor: Comen »

A jak wygląda żądanie w przypadku pociągu? Stoję na peronie i macham? Zdąży się zatrzymać?
Nie byłem wszędzie, ale mam to na uwadze
A może coś o Szwecji? http://swevirtual.blogspot.com/
Awatar użytkownika
gar
Donator
Posty: 6141
Rejestracja: 5 sty 2014, o 23:45
Lokalizacja: Śląsk

Re: Koleje w Sudetach

Post autor: gar »

Comen pisze:
7 lis 2020, o 07:44
A jak wygląda żądanie w przypadku pociągu? Stoję na peronie i macham? Zdąży się zatrzymać?
Według zaleceń masz stanąć na peronie w taki sposób aby być widocznym dla maszynisty. Jeśli jest ciemno lub warunki atmosferyczne nie sprzyjają dobrej widoczności pociąg zatrzymuje się obligatoryjnie.
Awatar użytkownika
gar
Donator
Posty: 6141
Rejestracja: 5 sty 2014, o 23:45
Lokalizacja: Śląsk

Re: Koleje w Sudetach

Post autor: gar »

Pociągi do Bielawy kursują. Z tego co widziałem zainteresowanie ofertą jest. Kursy są z Wrocławia.
Awatar użytkownika
Adler
Administrator
Posty: 11043
Rejestracja: 19 wrz 2010, o 23:06
Lokalizacja: Galicja

Re: Koleje w Sudetach

Post autor: Adler »

I nawet o Świdnicę można zahaczyć. A propos Świdnicy będę tam lada dzień, ale nieco innym środkiem transportu.